Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه ها: یاوری در مبارزه با بیسوادی در کشورهای صحرای سفلی در آفریقا

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : سواد ،بیسوادی ،آفریقا ،کشورهای صحرای سفلی در آفریقا ،کتاب ،بزرگسالان ،کتابخانه‌های سواد آموزان بزرگسال ،خواندن ،بیسوادی بزرگسالان در صحرای سفلی ،نوسوادان ،اتاق خواندن روستایی ،روستایی ،کتابخانه‌های عمومی ،تاسیس کتابخانه‌های سواد آموزان بزرگسال ،آموزش بزرگسالان ،آموزش ،کشورهای آفریقایی ،آموزش و پرورش ،جمعیت ،اقتصادی ،بیسوادی بزرگسالان ،علل بیسوادی بزرگسالان ،تولید مواد خواندنی مناسب ،صحرای سفلی آفریقا ،کتابخانه‌های عمومی مواد خواندنی ،سوادان بزرگسال ،علل بیسوادی در صحرای سفلی ،علل ،تأسیس کتابخانه‌های سواد آموزان بزرگسال ،مبارزه با بیسوادی

بیسوادی مشکلی است جهانی،لیکن در بعضی از کشورهای‌ آفریقایی به 90 درصد،یا بیشتر،می‌رسد که حاصل علل اجتماعی- تاریخی،اقتصادی و سیاسی است.کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در مبارزه‌ با بیسوادی نقش مهمی داشته باشند.متاسفانه در شرایط کنونی‌ کتابخانه‌های عمومی در کشورهای آفریقایی حتی در شهرها،تاثیر مفیدی بر روی جمعیت نداشته است.یکی از علل شرایط و وضعیت بد نشر در این‌ کشورهاست.نویسنده دو پیشنهاد برای ایجاد مؤسسات انتشاراتی برای‌ تولید مواد خواندنی مناسب و ارزان و تاسیس کتابخانه‌های سواد آموزان‌ بزرگسال را ارائه می‌دهد.سپس چند تجربهء خاص را در چند کشور آفریقایی‌ معرفی می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"نقش کتابخانه‌های عمومی نظام سنتی کتابخانهء عمومی در آفریقا قادر به رفع نیازهای مربوط به‌ فراهم آوردن مواد خواندنی مناسب و کافی برای نوسوادان نبوده است. در هر حال بیشتر کتابخانه‌های عمومی‌ در کشورهای صحرای سفلی به طرزی بسیار ضعیف اداره می‌شوند مواد خواندنی محدودی که دارند حتی برای جمعیت باسواد آنها کافی نیست. پیشنهادهایی برای کتابخانه‌های عمومی چنانچه دست اندرکاران و ترسیم کنندگان سیاست آموزش بزرگسالان‌ مایل به بازگشت سواد آموزانشان به بیسوادی نباشند،باید فعالیتهای خود را با مواد خواندنی کافی و مناسب تقویت کنند. بنا بر این کتابخانه‌های سواد آموزان بزرگسال باید بر مبنای این‌ هدف بنا شود که نوسوادان براحتی مواد خواندنی ارزان و مناسب را در اختیار داشته باشند. شرلی گیجی مراکز منابع‌ جامعهء روستایی را به صورت زیر تعریف می‌کند: مکانی که اعضای یک جامعه می‌تواند اطلاعات مربوط به‌ موضوعهای مورد علاقهء خود را در آنجا بیابند؛در فعالیتهای یادگیری شرکت جویند؛در دانش،اطلاعات و امور مربوط به گسترش و کارمندان و طراحان و مدیران‌ جوامع سهیم شوند و بحث و گفتگو کنند؛برای کمک به‌ بقای سواد و مهارت حساب خویش موادی را بیابند؛جهت‌ سازماندهی و کار گروهی برای طرحهای جامعه جلساتی‌ داشته باشند؛جهت تولید مواد اطلاعاتی برای خودشان از امکانات استفاده کنند؛و از فعالیتهای فرهنگی و اوقات فراغت خویش لذت ببرند. بنا بر این سال جهانی سواد 1990 برای ایفلا فرصت مناسبی‌است تا کمکهای خود را برای ایجاد کتابخانه‌های سوادآموزی بزرگسالان در کشورهای صحرای سفلی در آفریقا در جهت مبارزه با بیسوادی ارائه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.