Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش بهره گیری از کتابخانه به هر یک از استفاده کنندگان

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : آموزش بهره‌گیری از کتابخانه، آموزش، مراجعه‌کننده، کتابداران، مورد آموزش انفرادی بهره‌گیری، استفاده‌کنندگان، آموزش استفاده از منابع مرجع، کتابخانه در خدمت مرجع، پرسش و پاسخهای مرجع، تدریس

این مقاله شامل مباحثی است در مورد ضرورت آموزش استفاده از منابع مرجع به استفاده‌کنندگان از کتابخانه توسط کتابداران.برخی بر این باورند که کتابدار موظف به در اختیار گذاشتن اطلاعات موردنیاز مراجعه‌کننده است و تجسس در بین منابع مرجع و یافتن پاسخ به عهدهء اوست.عده‌ای دیگر اعتقاد دارند باید شرایطی فراهم گردد تا مراجعه‌کننده‌ چگونگی استفاده از منابع را بیاموزد و در صورت نیاز بدون کمک گرفتن از کتابدار،موفق شود به بازاریابی اطلاعات منابع کتابخانه‌ای بپردازد.نتایج‌ تحقیقات در مورد آموزش انفرادی بهره‌گیری از کتابخانه در خدمت مرجع‌ آورده شده است.همچنین اهمیت پرسش و پاسخهای مرجع و نکات‌ روانشناختی موجود در آن مورد تأکید قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"آموزش بهره‌گیری از کتابخانه به هر یک از استفاده‌کنندگان: آیا آموزش باید در پرسش و پاسخهای مرجع گنجانیده شود؟ نوشتهء جیمز رایس ترجمهء نازنین قائم مقامی فراهانی‌2 چکیده:این مقاله شامل مباحثی است در مورد ضرورت آموزش استفاده از منابع مرجع به استفاده‌کنندگان از کتابخانه توسط کتابداران. آرشیویست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران جدل در اطراف اینکه آیا گنجانیدن آموزش بهره‌گیری از کتابخانه به عنوان‌ بخشی از خدمات مرجع،خصوصا پرسش و پاسخهای مرجع به‌جا و صحیح‌ است یا نه،به شدت جریان دارد. (7) مبنای بحث ارائه شده توسط ویلسون و شیلر مبتنی بر این توهم است که‌ آیا لازم است رسالت اساسی مرجع مشتمل بر تدریس نیز باشد. مبحثی در مورد آموزش انفرادی بهره‌گیری از کتابخانه در خدمات‌ مرجع برای اینکه تاثیر آموزش روی کار مرجع را دریابیم،باید موضوع را در قالب پرسش و پاسخهای مرجع بررسی کنیم. می‌توانیم کتابدار مرجع و استفاده‌کننده را به منزلهء ارسال‌کنندهء پیام و دریافت‌کنندهء پیام و دریافت‌کنندهء آن(بسته به اینکه مسیر پیام چگونه است) قلمداد کنیم و سئوالات و مباحثی را که در طی پرسش و پاسخ مطرح می‌شوند در حکم پیام و علایمی بدانیم که به طور مرتب صادر و دریافت می‌شوند منظور از اختلال‌21هر چیزی است که باعث قطع شدن،یا ایجاد خلل در ارتباط می‌گردد و می‌تواند مشتمل بر صدایی بلند،به کار بردن یک اصطلاح‌ استهزاآمیز یا حتی از سر گذرانیدن یک فکر آشفته و پریشان باشد. بنابر این نگارنده مدعی است که کاملترین و مؤثرترین‌ خدمات مرجعی که ممکن است به تک‌تک افراد ارائه شود باید مشتمل بر آموزش بهره‌گیری از کتابخانه باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.