Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه خدمات مرجع به معلولین در کتابخانه های دانشگاهی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،معلول ،کتاب ،ارائه خدمات مرجع به معلولین ،اطلاعات ،کتابداران ،خدمات ،تجهیزات ،نیازهای استفاده‌کنندگان معلول کتابخانه ،کارکنان ،معلولین در کتابخانه‌های دانشگاهی ،دانشجویان معلول ،آموزش ،شنوایی ،استفاده‌کنندگان معلول ،برنامه ،نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان معلول ،بینایی ،کمک ،تجهیزاتی و مجموعه‌های کتابخانه کمک ،خدمات مرجع به دانشجویان معلول ،موانع تجهیزاتی و مجموعه‌های کتابخانه ،نیازهای دانشجویان معلول ،نیازهای دانشجویان معلول کتابداران ،کتاب‌دار ،کتابداران مرجع ،جسمی ،ارائه خدمات مرجع به دانشجویان ،قرائت ،استفاده‌کننده معلولی کمک جسمی

خدمات مرجع برای معلولین نه فقط کمکهای مستقیم سنتی و اطلاع رسانی،بلکه کمکهای بدنی را نیز می‌طلبد.تهیه و تدارک این خدمت‌ در گرو برنامه‌ریزی،تعهد و سرمایه‌گذاری(تخصیص بودجه)از جانب‌ کتابدارانی که ارائه خدمت می‌کنند و مدیریت کتابخانه است. به منظور افزایش آگاهی از نیازهای استفاده‌کنندگان معلول کتابخانه، بایستی برنامه‌ریزی خوبی برای پیشرفت نیروی انسانی کتابخانه ارائه شود و آنان را نسبت به محدودیتهای بدنی معلولین آگاه سازد.این امر به غلبه بر موانع تجهیزاتی و مجموعه‌های کتابخانه کمک خواهد کرد.

خلاصه ماشینی:

"اما،در موقعی که استفاده‌کننده معلولی کمک جسمی بیشتری،مانند تهیه‌ کپی از منابع مرجع،گردآوری کتابشناسیها،ثبت مواد چاپی و برداشتن‌ کتاب از قفسه کتابها را می‌خواهد،کتابدارها بایستی اغلب با همکاری و تفاهم دیگران این کارها را انجام دهند؛از جمله سرپرستان خودشان، کارکنان پشتیبانی کتابخانه،مددکاران،کسی که بطور اختصاصی برای‌ دانشجویی که نقض بینایی دارد کتاب می‌خواند،یا کسی که به دانشجویی که‌ از نظر شنوایی معیوب است کمک می‌کند. کارمندی با داشتن سابقه تحصیلی در آموزش افراد استثنایی و علاقه‌ زیاد به کمک به دانشجویان معلول خدمات بهتری را ارائه خواهد داد تا شخصی که از کار کردن با گروه استثنایی استفاده‌کننده احساس ناراحتی‌ می‌کند،یا کسی که مجبور به انجام این کار شده باشد. بنابر این نگرش مثبت کتابداران دانشگاه نسبت به‌ دانشجویان معلول برای ارائه خدمات مناسب جهت رفع نیاز آنها ضروری است. کتابداری که مسئول‌ آموزش کتابشناختی است ممکن است بخواهد با هماهنگ‌کننده خدمات‌ کتابخانه برای معلولین کار کند تا اینکه یک بسته نرم‌افزار اطلاعاتی را برای‌ رفع نیازهای ویژه آنها طراحی کند. همین طور شکل بسیاری از دانشجویان معلول از نظر شنوایی و ناشنوایان‌ همیشه این نیست که نمی‌توانند بشنوند،بلکه ایجاد ارتباط از طریق زبان‌ گفتاری،احتمالا برای آنها بسیار مشکل یا غیر ممکن است. بعضی از کتابخانه‌ها،ممکن است این تجهیزات را در اطاق مخصوصی قرار دهند تا دانشجویان معلول از نظر بینایی بتوانند با کسانی که برایشان کتاب را قرائت می‌کنند،ضمن استفاده از تجهیزات و بدون آنکه سایر استفاده‌کنندگان‌ کتابخانه را ناراحت کنند،همکاری کنند و همچنین در مواردی که روابط متقابل سریع بین اطلاعات و خواننده نابینا ضروری است،مثلا پاسخ به یک‌ پرسشنامه یا گرفتن امتحان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.