Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش مرجع و تکنولوژی نوین

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،تکنولوژی ،آموزش ،کتابداران ،مسائل جاری آموزش خدمات مرجع ،کتابخانه ،مدارس ،آموزش مرجع و تکنولوژی نوین ،تکنولوژی اطلاعات ،کتابداران مرجع ،مراجعه‌کننده ،دانشجویان ،الکترونیکی ،آموزش استفاده از کتابخانه ،بازیابی اطلاعات ،استفاده‌کنندگان ،دروس مراجع عمومی ،کتاب‌دار ،دروس عمومی مرجع ،تکنولوژی دیسک نوری ،دروس مرجع ،مدرسان مرجع در مدارس کتاب‌داری ،کتاب‌دار مرجع ،بازیابی ،خدمات ،دیسک نوری ،مهارتهای ،بازیابی الکترونیکی اطلاعات ،سطح جستجوی استفاده‌کنندگان از اطلاعات ،تکنولوژی دسیک نوری

این مقاله از پاره‌ای از مسائل جاری آموزش خدمات مرجع، در این زمانه که تحولات سریعی در تکنولوژی رخ می‌دهد،بحث می‌کند. تأکید بر مسائلی است که با رواج تکنولوژی دسیک نوری،بخصوص در حوزه‌های اخلاق،جستجو توسط مراجعه‌کننده نهایی،آموزش استفاده از کتابخانه و رفتار مراجعه‌کننده بوجود آمده است.نتایج یک بررسی از مدرسان مرجع در مدارس کتابداری مورد قبول انجمن کتابداران آمریکا (ALA) جهت ارزیابی زمینه و کسب اطلاعاتی درباره راههایی که این‌ مدارس تکنولوژی جدید را اخذ و در برنامه آموزشی اصلی مرجع‌ می‌گنجانند نیز بیان می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"آیا دروس مراجع عمومی به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا از طریق‌ تجربهء عملی با منابع اطلاع‌رسانی الکترونیکی شایستگیهای خود را افزایش‌ دهند،یا درس مرجع پایه در بیشتر مدارس هنوز در چارچوب منابع‌ نوشتاری محدود است؟سئوال دوم آنکه برای استفاده از تکنولوژیهای جدید ذخیره‌سازی اطلاعات،آیا کتابداران مرجع سوای آن دانش و آگاهی که قبلا برای یافتن اطلاعات از میان منابع نوشتاری به دست‌ آورده‌اند،به دانش افزوده یا متفاوت دیگری نیاز خواهند داشت؟ تاکنون،جستجوی پیوسته مهارتی مهم برای کتابداران بوده است. مفاهیم جستجوی پیوسته در دروس مرجع عمومی به چه میزان و با چه‌ سطحی گنجانده شده است؟اعضای هیئت علمی دست‌اندرکار بازیابی‌ الکترونیکی اطلاعات به طور سنتی میان دو سطح از آموزش در این حوزه‌ تمایز قایل شده‌اند:«افزایش آگاهی»که جهت آگاه کردن دانشجویان از ظرفیتها و تواناییهای بالقوهء جستجوی پیوسته طراحی می‌شود،و«آموزش‌ عملی»،که برای ارایه آموزشهایی نسبتا فشرده طراحی می‌شود تا دانشجویان را به عنوان جستجوگران حرفه‌ای صاحب صلاحیت کند. بهر تقدیر،خطر اولیه‌ای که وجود دارد آن است که تا وقتی جستجوی‌ پیوسته در دروس عمومی مرجع گنجانده نشود،این روش بازیابی اطلاعات‌ به عنوان یک امر تخصصی جهت استفاده در کتابخانه‌های اختصاصی و تحقیقاتی مناسبتر از بازیابی اجزای خاص اطلاعات برای استفاده‌کنندگان‌ عام کتابخانه دیده خواهد شد. کار با پایگاه داده‌ها به صورت ساده شده،معمولا سطح کاملا پنجره‌ای‌12 بهرحال،فرصتی را برای دیدن این مواد از نقطه‌نظر مراجعه‌کنندهء آموزش‌ ندیدهء کتابخانه و درک بعضی از ناکامیهای و ناتوانیهای این منابع فراهم‌ می‌کند،این کانونی بس مهم برای مورد بحث قرار دادن مسایل و مزایا و موانع مرتبط با جستجوی انجام شده از سوی مراجعه‌کنندهء نهایی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.