Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه کتابخانه های آموزشگاهی در نظام جدید آموزش و پرورش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : طرح کلیات نظام جدید آموزش‌وپرورش، کتابخانه‌های آموزشگاهی، نظام جدید آموزش و پرورش، کتابخانه آموزش، اطلاعات، آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان، معلم، جایگاه کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام، نظام

:به دلیل نارسایی در نظام آموزشی فعلی کشور،کتابخانه‌های‌ آموزشگاهی جایگاه درخوری نداشته و غالبا به عنوان یک پدیده جنبی‌ نگریسته می‌شوند.انتظار می‌رود با تدوین و اجرای طرح جدید، کتابخانه‌های آموزشگاهی نقش واقعی خود را بازیافته و در روند آموزش و پرورش دانش‌آموزان سهم به‌سزا ایفا کنند.برای سنجش این انتظار«طرح‌ کلیات نظام جدید آموزش‌وپرورش»مورد نقد و بررسی قرار گرفته و این‌ نتیجه حاصل شده است که در طرح جدید اصولی وجود دارد که برای تحقیق‌ یافتن آنها حضور کتابخانه‌های آموزشگاهی امری ضروری به نظر می‌رسد. این اصول عبارتند از توجه به امر تحقیق،توجه به تعلیم و تربیت مستمر، روش تدریس و نقش معلم و کتابهای درسی.با این حال در طرح نشانه‌ای دال‌ بر توجه اصولی و علمی به این کتابخانه‌ها به چشم نمی‌خورد و نکات اندکی‌ که در این رابطه ذکر شده است متضمن نگرشی دقیق و همه‌جانبه نمی‌باشد. از طرفی برای بیان بعضی از وطایفی که قاعدتا بر عهده یک کتابخانه‌های‌ آموزشگاهی می‌تواند باشد،واژه‌ها و عبارتهای مبهم و نارسایی ذکر گردیده‌ است.

خلاصه ماشینی:

"و نیز در اصل بیست‌وپنج که مربوط به پرورش توان تفکر،نقد و ابتکار است،این چنین آمده است:«در تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی باید از شیوه‌هایی استفاد شود که توان تفکر و نقد و تحقیق،ابتکار و خلاقیت را تقویت کند و زمینه مناسب برای خودآموزی آنان را فراهم نماید» (طرح کلیات،ص 60) مسئله تحقیق با کتابخانه و استفاده از منابع پیوندی ناگسستنی دارند. و این خود موجد دو ابهام است،یکی آنکه منظور از کاستیهای‌ آموزشی و پرورشی چیست؟که مکانهای مورد اشاره در این بند باید در جهت‌ رفع آنها مورد استفاده قرار بگیرند؟وانگهی مگر همه اینها دارای‌ عملکردهایی مشابه هستند که به یک میزان مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ابهام‌ دوم آنکه منظور از کتابخانه‌های سطح جامعه،کدام کتابخانه‌ها هستند؟ عمومی،دانشگاهی،تخصصی؟هر کدام را که در نظر بگیریم مسایل و مشکلات خاص خود را دارند به نحوی که نتیجه یکی است:عدم استفاده‌ دانش‌آموزان از این کتابخانه‌ها،و بالاخره این سئوال به قوت خود باقی‌ می‌ماند که آیا خود آموزش و پرورش نباید فکری اساسی و تعهدی جدی در این زمینه داشته باشد؟ نکته دوم آنکه منظور از به کار بردن واژه‌های مبهمی همچون«بانک‌ اطلاعات»یا«تسهیلات لازم»در بندهای 2 و 10 چیست؟یا تشخیص‌ «آخرین اطلاعات علمی و حرفه‌ای و سپس وظیفه در دسترس گذاشتن مجلات‌ تخصصی و عمومی»بر عهده کیست و از چه طریق باید انجام شود؟به نظر می‌رسد آن وظیفه‌ای را که طراحان نظام جدید در قالب واژه‌های فوق‌ خواسته‌اند بیان کنند در مفهوم«کتابخانه‌های آموزشگاهی»نهفته باشد که‌ متأسفانه به هر دلیل ازاشاره به این مفهوم خودداری شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.