چکیده:
اگرچه این موضوع که آیا اصلا کتابدار مرجع را میتوان «تربیت کرد»هنوز موضوعی بحثانگیز است،لیکن،تقریبا یک سده است که اقدامات چشمگیری-درحد صنعت کوچکی-به این منظور اختصاص یافته است.در این مقاله،هم خود پیشرفتها(مثلا دروس مدارس کتابداری و روشهای تدریس،آموزش مستمر3،آموزش ضمن خدمت)،و هم نقطه نظرات منتشر شده دربارهء چنین پیشرفتهایی، واقعی و مطلوب،از دههء 1880 تا دههء 1981 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.این بررسی تقریبا فقط محدود به ایالات متحده و کانادا،با تاکید بر آموزش کار مرجع در کتابخانههای سنتی در مقابل آموزش خدمات اطلاعرسانی در زمینهء علوم اطلاعرسانی است.این جداسازی مسلما غیر منطقی،ولی سودمند است؛در جنبهء اخیر متون زیادی منتشر شده،که تا حد امکان در این جا مورد بررسی قرار میگیرد،هرچند که در بسیاری از موارد بخوبی بررسی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"جیمز اینگرسول وایر،خود فارغالتحصیل مدرسهء آلبانی(در سال 1898)و سپس مدیر همان مدرسه،به خاطر میآورد که آموزش قدیمی مرجع بر دانستن محتوای واژهنامهها، دایره المعارفها،و دیگر«کتابهای مرجع»تاکید داشت،و اینکه خود کار مرجع به طوری که در این دروهها متجسم میشد«چیزی بیشتر از تلاش برای پاسخ دادن به سئوالات با مراجعه به این کتابهای بخصوص نبود».
به این ترتیب گزارش بسیار مؤثر ویلیامسون،در حالی که دخالت کتابخانههای دانشکدهای و دانشگاهی را موجب«شکست مدارس کتابداری در فراهم آوردن آموزش مناسب مرجع اختصاصی و کار تحقیق با ویژگی پژوهشی»میدانست، عقیده داشت که باید به این نیازها در سال دوم توجه کرد.
زمانی که هیئت مدیرهء آموزش کتابداری16کار مرجع را(همزمان با فهرستنویسی،ردهبندی،و انتخاب کتاب)به عنوان تنها موضوعهای پیشنهادی در برنامه درسی مدارس کتابداری معتبر برای مطالعه در هر دو نیمسال انتخاب کرد،نقطه نظرات ویلیامسون دربارهء بنیاد مناسب پذیرفته و به مورد اجرا گذاشته شد.
تیلور با این استدلال که توصیف منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعاتی در کلاس مدتی از وقت کلاس را به خود اختصاص میدهد که میتوان از آن برای مقاصد دیگر استفادهء بهتر کرد،یک کتاب آموزش برنامهای تدوین کرد که به دانشجویان فرصت میداد اینگونه مطالب را در وقت خودشان و با سرعت خودشان مطالعه کنند.
در حال حاضر سه مدرسه از این نوع در ایالات متحده وجود دارد،و در مدارس دیگر آن قدر اشتیاق برای برگزیدن همان مسیر وجود داشته است که کنفرانسی دربارهء برنامههای آموزش کتابداری گسترش یافته برگزار کنند.
تعداد زیادی دروس انفرادی با گرایش مرجع وجود دارد و بدون شک اگر دانشجویان بخواهند دروس اعتباری خود را بر این زمینه متمرکز کنند،میتوانند دانش قابل توجهی از کار مرجع در جنبههای مختلف آن کسب کنند."