Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه، اطلاع و معنا

نویسنده:

مترجم:

ISC (46 صفحه - از 133 تا 178)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، کتابخانه، کتاب، معنا، افزایش اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها، نشانه، دانش، پیام، مصرف اطلاعات، ارتباط

کتابخانه برای چیست و مراجعه‌کننده چه چیزی را مفید تشخیص می‌دهد و فرآورده کتابخانه چیست؟از جمله پاسخها می‌تواند این باشد: اطلاع.نویسنده تعاریف مختلفی از«اطلاع»را بررسی می‌کند و تفاوت اطلاع را با دانش بیان می‌دارد و نتیجه می‌گیرد که کتابخانه جزئی از «صنعت اطلاع‌رسانی»هستند تا«صنعت دانش».برای بررسی موضوع می‌توان بر رابطه بین کتابخانه‌ها و نشانه‌شناسی تأکید کرد و به خاطر داشت که فرایند ارتباط چه نقش حساسی در نشانه‌شناسی دارد.ارتباط بین کتابخانه‌ها و نشانه‌شناسی تا حدودی شامل جنبه‌های معنایی و نحوی است و از نظریه چارلز پیرس می‌توان در این بحث کمک گرفت.نویسنده سپس به بحث درباره اطلاعات و معنا می‌پردازد و از تمایز آنها، کژکاریها در فرایند اطلاعات، برونداد اطلاعاتی، رشد انواع رسانه‌ها، مصرف اطلاعات، اضافه بار اطلاعاتی و تأخر معنایی، به طور مفصل گفتگو می‌کند.در خاتمه به بحث درباره افزایش اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"اگر استفاده از کتابخانه مشکل است، آیا کتابدار است که این طور می‌خواهد؟آیا خود ما وضعیتی ایجاد می‌کنیم که احتمال موفقیت ارتباط کمتر باشد؟تشخیص زمینه‌های ایجاد شکست می‌تواند وسیله‌ای برای تضمین موفقیت باشد. آیا این موضوع در مورد کتابخانه هم صادق است؟آیا در کتابخانه هم استفاده‌کننده را با چنان کوهی از محرکها روبرو می‌کنیم که از ابراز هر پاسخی خودداری کند؟این رابطه را می‌توان برپایه نظر ویور بنا کرد:«این تصور گنگ وجود دارد که اطلاع و معنا احتمالا چیزی شبیه به یک جفت متغیر وابسته به یکدیگر از حیث صورت متعارف در نظریه کوانتوم هستند، به این معنا که اطلاع و ارتباط هم تابع نوعی قید مشترک‌اند که اگر بخواهیم از یکی از این دو طرف رابطه مقدار بیشتری بخواهیم، لازمه آن فدا کردن طرف دیگر است. سئوالی که می‌توان در مورد کتابخانه مطرح کرد، با یکی از اجزای اصلی هدف آن ارتباط پیدا می‌کند: آیا افزایش اطلاعات حکم دارایی را برای فرآیند ارتباط دارد یا بدهی آن محسوب می‌شود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-1. دانشمند جماعت که از وسایل دیگری برای تبادل معنا استفاده می‌کند، معمولا تحت تأثیر پدیده‌هایی از این دست قرار نمی‌گیرد، اما در یک رشته نو ظهور ممکن است از دیگر حوزه‌های وابسته نیز دانشمند و دانشجو به آن رشته بیایند و لذا این احتمال وجود دارد که به شکبه غیر رسمی ارتباط در آن رشته متصل نشوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.