Skip to main content
فهرست مقالات

فرایند ارتباط شبیه چیست؟

نویسنده:

مترجم:

ISC (32 صفحه - از 281 تا 312)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، فرایند، ارتباط، پیام، شانون، فرایند ارتباط، الگوی فرثورن و الگوی بارنلوند، فرثورن، فرستنده، تأویل

نویسنده می‌کوشد تا موضوع سیلان و ظرافت ارتباط را مطرح‌ کند.محققان معمولا می‌کوشند هر فرایندی را به اجزای مؤلفهء آن تجزیه‌ کنند و این کار در مورد ارتباط مشکل‌آفرین است.باید نسبت به‌ پیچیدگی فرایند ارتباط آگاه و حساس بود.در گذشته فرایند را به‌ صورت الگوی خطی توصیف می‌کردند.در این قسمت مقاله از الگوسازی‌ و الگوهای لسول،شانون‌وویور،آزگود،شرام بحث می‌گردد.محققان‌ بعدی،ارتباطهای انسانی را پیچیده‌تر از ارتباط فنی می‌دانند و از الگوهای غیر خطی ارتباط گفتگو می‌کنند.از آن جمله است الگوی‌ مارپیچی ونس و الگوی شش‌وجهی‌سیبیاک،الگوی فرثورن و الگوی‌ بارنلوند،الگوی تارگوفسکی و الگوی اسمیث.نویسنده علاوه بر توصیف این الگوها به نقد و بررسی و مقایسه آنها می‌پردازد.سپس‌ نویسنده به این سؤال که اطلاعات با کدام الگو منطبق است؟پاسخ‌ می‌گوید.

خلاصه ماشینی:

"هر چند ممکن است این وضع نوعی‌ محدودیت تلقی شود اما باید به خاطر داشته باشیم که درستی‌27آن بسته‌ به ویژگیهای فنی انواعی از ارتباط دارد. اگر چه غرض از ارائه الگوی شانون و ویور این بود که معرف ارتباط فنی باشد اما اغلب به عنوان یک وسیلهء توصیفی کافی برای نشان دادن‌ ارتباط میان انسانها از آن تقلید می‌شود. الگوی خود آزگود بر محور فرایند روان-زبانشناختی‌29قرار داشت و در آن سعی‌ می‌شدکه معنا و در عین حال ارسال و دریافت پیامها را نیز مدنظر قرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌1-الگوی ویور-شانون (24). هنگامی که فرد الف؛با فرد ب صحبت می‌کند،حالت بدن، حرکات سر و بدن،حالات صورت و حتی طرز کار او با اشیا (مثلا طرز قرار دادن ورق در بازی،طرز هل دادن ظروف غذا برای‌ طرف مقابل)ممکن است جزئی از یک پیام باشد همان طور که‌ رویدادهای واقع در کانال موج صوتی هست. (شکل‌4)(15) ظاهرا بهتر است که این الگوی سه وجهی را به صورت شش وجهی‌ درنیاوریم که ابعاد زیر را در بر می‌گیرد:(1)یک خطاب‌کننده‌ (یا کنشگر58که انتخاب می‌کند-یعنی بر طبق محدودیتهای‌ آماری خاصی-(5)پیامی ر از(6)رمزی که باید-برای‌ باز گشودن-به طور کامل یا به طور نسبی با(2)طرف خطاب‌ (یا واکنشگر59)مشترک باشد باز می‌گشاید؛علاوه بر این، پیام باید(3)یک مرجع(یا به اصطلاح بهتر،یک‌ بافت)60و(4)یک مجرا(کانال)61نیز برای ایجاد و برقراری تماس بین افراد شرکت‌کننده در امر ارتباط داشته‌ باشد. codes (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌5-الگوی دوم فرثورن علاوه بر این موئرز می‌گوید:توصیف ثابت و مشخصی برای هر یک از عناصر ششگانهء الگو وجود ندارد. (22) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6-الگوی کمپل-له‌ول تأویل نمادین‌87عنصر مهمی در این الگو است و در مراحل مختلف فرایند ارتباط واقع می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.