Skip to main content
فهرست مقالات

همکاری بخشهای مرجع و خدمات فنی در آموزش کتابداری

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 352 تا 362)

کلید واژه های ماشینی : خدمات فنی در آموزش کتاب‌داری، بخشهای مرجع و خدمات فنی، فهرست، کتابداران مرجع و فهرستنویسان، هم‌کاری بخشهای مرجع و خدمات، آموزش، فهرست‌نویس، کتابخانه، کتابداران بخش خدمات فنی، کتاب‌دار مرجع

کتابداران مرجع و فهرستنویسان از دیر باز در فراهم آوردن‌ مبانی آموزشی برای مراجعان یاور یکدیگر بوده‌اند.هر دو گروه معتقد به‌ توسعهء استفاده از مجموعه و ترغیب در جهت تفهیم قابلیتهای‌ کتابشناختی به منظور دسترسی به آن مجموعه هستند.این مقاله توسعهء همکاری بین کتابداران مرجع و فهرستنویسان را مطرح و روشهایی را که‌ در آینده در پیش خواهند گرفت بررسی می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"در دههء 1950 مقالاتی که در ذیل بیان می‌شوند منعکس کنندهء توجه، همیشگی به این نکته بوده‌اند که فهرست کتابخانه باید جوابگوی نیازهای‌ اطلاعاتی مراجعان باشد و خود وسیله‌ای جهت تعلیم مراجعه کنندگان در استفاده مؤثر از آن گردد. (11)همچنین یک بررسی آماری توسط لوئیس‌پوش‌14وجین‌کوچ‌15نشان داد که کتابداران بخش خدمات فنی‌ در دههء هفتاد بیشتر با آموزش مبانی کتابشناختی درگیر بوده‌اند و به‌ عنوان مدرسانی مجرب مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. همان گونه که طرح تقسیم‌بندی موضوعی، مهارتهای فنی فهرستنویسان را در امر تشخیص و تعیین موضوع به منظور ارائه خدمات بهتر به مراجعان،بکار می‌گیرد شیوه‌های جاری در آموزش‌ اصول کتابشناختی در کتابخانه‌هایی که به روش سنتی اداره می‌شوند،نیز می‌تواند لزوما همان کار را انجام دهد. اگر مشکلاتی در ارتباط با فهرست پدید آید،کتابدار مرجع باید در همان هنگام برای رفع آن‌ کمک بگیرد و در نظر داشته باشد که یک روش فهرستنویسی موفق از ثبات بیشتری بهره‌مند است. به همان اندازه که در گذشته کتابداران پیرامون اهداف و کارآیی برگه‌دان نوشته‌اند،امروزه کتابداران ملزم هستند با تجهیزات‌ جدید-خواه به صورت پیوسته یا بصورت خروجی میکروفرمی‌ کامپیوتری‌19-که همگی تولیدات ماشینی هستند و به راحتی قابل‌ تغییرند،آشنا شوند اگر قرار باشد این تجهیزات نوین در تحقق وظایف و امور مورد نیاز و بر آوردن توقعات و خواسته‌های مراجعان مؤثر واقع شوند، در این صورت مسئلهء همکاری و تشریک مساعی نه تنها مطلوب و خواستنی،بلکه الزامی است. همکاری در آموزش کتابخانه،ایده‌آلی است که تنها در محیطی که‌ مدیران مشوق داشته باشد و هر دو گروه کتابداران مرجع و خدمات فنی‌ تمایل خود را در تقسیم مسئولیتها و احترام بدان نشان دهند،امکان‌پذیر خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.