چکیده:
بکارگیری نظامهای کامپیوتری در کتابخانهها رو به افزایش گذاشته است. این امر در برخی از موارد موجب تسهیل کار کتابداران و در مواردی مخل آن شده است. در سطوحی از فعالیتهای کتابخانه کامپیوتر تمکیلکننده مهارتهای کتابداران میباشد، اما گاه نیز ممکن است جایگزین آنان گردد.از آنجا که سازمانهای صنعتی مدتها پیش از کتابخانهها نظامهای کامپیوتری را در امور خود مداخله دادند تجربه صنعت در این زمینه میتواند برای کتابداران مفید باشد و مقاله حاضر نیز به این بحث میپردازد.تکنولوژی اطلاعات، هم میتواند جایگزین مهارت و کوشش افراد شود و هم میتواند مهارت آنان را تکمیل کند و افزایش دهد.(1) نظامهای کامپیوتری که در صنعت بکار گرفته شدهاند هر دو توانایی را بروز دادهاند.به طور کلی، در صنعت مهارتهای مکانیکی و روزمره جای خود را به نظامهای کامپیوتری دادهاند.از آنجا که نظامها و شبکههای کامپیوتری متمرکز و بزرگ، ارتباط مستقیمتری میان مدیران و کارکنان
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که سازمانهای صنعتی مدتها پیش از کتابخانهها نظامهای کامپیوتری را در امور خود مداخله دادند تجربه صنعت در این زمینه میتواند برای کتابداران مفید باشد و مقاله حاضر نیز به این بحث میپردازد.
مهارتهای کتابداران حرفهای، هم از طریق تأثیر جایگزینی نظامهای کامپیوتری و هم توسط عملکرد تکمیلکننده کامپیوترها در معرض تهدید قرار دارند، زیرا ممکن است این کامپیوترها طبیعت و اولویت وظایف آنان را دگر گون سازند.
با واگذاری کنترل نظامهای کامپیوتری کتابخانهها به کارکنان فنی چگونه میتوان مطمئن بود که در طراحی نظاماولویتهای کتابخانه در نظر گرفته شده، یا اینکه سهولت فنی به عنوان اهداف اصلی تلقی گشته است؟مدیر یک کتابخانه بدون درک نظامی که آن را اداره میکند نمیتواند امور اجرایی سازمان را ارزیابی نماید و همچنین اگر از تواناییهای نظام اطلاع نداشته باشد نمیتواند امکانات سازمان را افزایش دهد.
این کار همچنین شیوههای کاری آنان را تهدید میکند، زیرا در سازمانی که نظام اطلاعات مدیریت، اطلاعات اساسی را به صورت کمی تدارک میبیند، مدیر اغلب راههای تجربی و مغشوش را جهت تصمیمگیری بر میگزیند.
(38)پذیرش معیارهای کمی برای انجام کار ممکن است آن چنان بر برخی کتابداران تأثیر کند که موجب کاهش تعهد آنها برای گردآوری اطلاعات کیفی از مراجعان در ارتباط با رضایت آنها و کیفیت خدمات ارائه شده شود.
نظامهای کامپیوتری اجازه میدهند تا کتابداران وقت کمتری برای فعالیتهای فنی سابق صرف کنند و بایستی زمان صرفهجویی شده در ایجاد خدمات جدید جهت استفادهکنندگان و همچنین گسترش خدمات موجود به کار گرفته شود."