چکیده:
در این مقاله به چهار نکته در مورد تکامل علم اطلاعرسانی اشاره میگردد: 1)شناخت اطلاعات در سطوح ساختاری،تحلیلی و معنایی؛2)شناخت اطلاعات با توجه به جنبههای کدگذاری،آماری و انتقال معنا؛3)شناخت همبستگی ماده،انرژی و اطلاعات؛ 4)مطرح ساختن اهمیت بنیادی فرایند ارتباط در ظهور اطلاعات.
خلاصه ماشینی:
"اساس علم اطلاعات1 نوشتهء کلاس اوتن ترجمهء علی اصغر شیری2چکیده:در این مقاله به چهار نکته در مورد تکامل علم اطلاعرسانی اشاره میگردد: 1)شناخت اطلاعات در سطوح ساختاری،تحلیلی و معنایی؛2)شناخت اطلاعات با توجه به جنبههای کدگذاری،آماری و انتقال معنا؛3)شناخت همبستگی ماده،انرژی و اطلاعات؛ 4)مطرح ساختن اهمیت بنیادی فرایند ارتباط در ظهور اطلاعات.
در مقابل هنگامی که از نقش اطلاعات در یک کنش یا فرایند سخن میگوییم مفهوم پویایی اطلاعات مورد تأکید قرار میگیرد و از که در جریان فعالیتهای خاص تولید،حاصل و یا از بین میرود.
چندگانگی آشکاری که زیربنای تعبیر عام اطلاعات به عنوان یک کالا را تشکیل میدهد و نیز فقدان ابزار سنجش آنچه از سوی دیگر از لحاظ کمی مطرح است باعث بروز این مسئله میشود که:آیا تعریف واحدی از آنچه ما عموما به آن اطلاعات اطلاق میکنیم وجود دارد؟ اگر اطلاعات را یک کالا بدانیم چنین مینماید که واجد خاصیتهای ماده و انرژی باشد.
اطلاعات دارای نمود تحلیلی نیز هست:تصویر نمادین خصوصیات فیزیکی اطلاعات میتواند به صورت کد درآمده و به وسیلهء قواعد منظم نمادین و غیرفیزیکی(ساختارها،زبانها) که از قوانین تحلیلی خاص خود پیروی میکند،توصیف میگردد.
اگر بپذیریم که میان اطلاعات(به عنوان آنچه که قابل اندازهگیری فیزیکی نیست)و ماده و انرژی(که میتوانند مورد اندازهگیری فیزیکی قرار گیرند)رابطه وجود دارد،سه سؤال مهم بنیادی در مورد آنچه عموما بدان اطلاعات اطلاق می کنیم مطرح میگردد: 1.
این مسئله عبارت است از:ایجاد رابطه میان کمیتهای فیزیکی قابل اندازهگیری دخیل در جریانات تغییر و تبدیل اطلاعات-یعنی انتقال و تصمیم گیری و ذخیره-و آنچه که در سطوح تحلیلی و معناشناختی به آن اطلاعات اطلاق میکنیم."