Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر فلسفه اخلاق از منظر استاد مطهری

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 72 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، فلسفه اخلاق، مطهری، انسان، استاد، نفس، فلسفه اخلاق از منظر استاد، اسلام، دین، علم اخلاق، تاریخ، تعابیر اخلاقی، ملکات، حس، درآمدی بر فلسفه اخلاق، ادراکات، فعل اخلاقی، گرایش، فلسفه اخلاق و فلسفه تاریخ، منظر استاد مطهری، ارزشها، اخلاق و دین، اخلاق دینی، تعلیم و تربیت، مفاهیم، اخلاق فلسفی، اعتباری، فلسفه تاریخ، علم‌النفس فلسفی در باب اخلاق، روح

خلاصه ماشینی: "(16) 2ـ5 ـ اخلاق و فقه برای آنکه رابطه اخلاق و فقه روشن شود باید به این نکته توجه داشت که افعال اختیاری انسان بر دو نوع است: 1ـ افعال ظاهری یا جوارحی یا قالبی یا بدنی 2ـ افعال باطنی یا جوانحی یا قلبی یا روحی براساس این تقسیم‌بندی می‌توان از رابطه اخلاق و فقه دو تصویر ارائه کرد: الف ـ اخلاق در مقابل فقه: گاهی وقتی از اخلاق سخن گفته می‌شود، همان افعال باطنی مورد نظر است یعنی فعل ارادی اختیاری، به شرط آنکه باطنی باشد، اخلاقی است. برای مثال یکی از پرسشهای فلسفه تاریخ این است که آیا می‌توان در حال حاضر، در باب افعال و وقایعی که از طرف افراد در گذشته به‌وقوع پیوسته است، داوری اخلاق و ارزشی نمود؟ آنان‌که معیارها و ارزشهای اخلاقی را نسبی می‌دانند به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند و معتقدند که معیارهای گذشته و حال تفاوت دارند و خوب و بد و باید و نباید گذشته با حال یکسان نیست. براهین متعددی برای اثبات جنبه مجرد در انسان و تجرد نفس اقامه شده است خلاصه برخی از این ادله را می‌توان چنین بیان داشت: که از راه انتساب ـ اینکه انسان ادراکات را منسوب به خود می‌داند نه عین خود ـ و از راه وحدت ـ اینکه هرکسی تشخیص می‌دهد که در گذشته و حال یکی است و نه بیشتر ـ و از راه عینیت ـ اینکه تشخیص می‌دهد که خود عین همان است که بوده نه غیر آن ـ و از راه ثبات ـ تشخیص اینکه هیچ‌گونه تغییری در خود من حاصل نشده است ـ ثابت می‌شود که آنچه انسان آن را به‌عنوان حقیقت خود می‌شناسد یک حقیقت وحدانی ثابتی است که جمیع حالات نفسانی مظاهر وی هستند و از خواص عمومی ماده مجرد و مبرا می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.