Skip to main content
فهرست مقالات

آگاهی مسؤولان اجرایی از اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده خود

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده ،دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر ،وضعیت کتابخانه دانشکده تحت سرپرستی ،آگاهی مسؤولان اجرایی از اهداف ،مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها ،مسؤولان اجرایی دانشکده‌های علوم پزشکی ،علوم پزشکی مستقر در تهران ،اهداف و وضعیت کتابخانه ،تصمیمات مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها ،مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها نسبت ،پژوهش ،کتابخانه دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر ،وضعیت کتابخانه تحت سرپرستی خودآگاهی ،مسؤولان دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر ،معاون ،معاونان دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر ،دانشگاههای علوم پزشکی تهران ،آگاهی مسؤولان اجرایی دانشکده‌های علوم ،آگاهی مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها نسبت ،پژوهش میزان آگاهی مسؤولان اجرایی ،آگاهی مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی ،میزان آگاهی مسؤولان اجرایی ،معاون آموزشی و پژوهشی ،میزان آگاهی مسؤولان ،عدم آگاهی کامل مسؤولان دانشکده‌ها ،نمره ،مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی ایران ،درصد عدم آگاهی معاونان آموزشی ،پرسشنامه

کتابخانه‌های دانشکده‌ای به عنوان نهاد آموزشی و پژوهشی، در ایران با مشکلات متعددی رو به رو بوده و به نظر می‌رسد که چگونگی تصمیمات مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها در پیشرفت کتابخانه‌ها تأثیر بسزایی دارد.بدیهی است تصمیمات اتخاذ شده از طرف مسؤولان بستگی زیادی به میزان آگاهی آنان نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دارد.پژوهش حاضر با این فرض که مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه تحت سرپرستی خودآگاهی کامل ندارد، انجام پذیرفت.جامعه مورد پژوهش 60 نفر از مسؤولان دانشکده‌ها اعم از رئیس دانشکده، معاون آموزشی و پژوهشی، و معاون اداری و مالی بیست دانشکده علوم پزشکی مستقر در تهران وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی بوده و روش پژوهش پیمایشی است.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متأسفانه هیچ یک از مسؤولان حد نصاب نمره 20-18 را که ملاک آگاهی کامل بوده، به دست نیاورده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"به هیمن دلیل، در این پژوهش میزان آگاهی مسؤولان اجرایی دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر در تهران(علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران)نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده تحت سرپرستی آنان مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع فراوانی کتابداران دانشکده‌ها بر حسب میزان تحصیلات و سابقه کار داده‌های جدول 2 نشان می‌دهد که 50 درصد جامعه مورد مطالعه دارای تحصیلات دکتری هستند و به طور کلی مسؤولان اجرایی دانشکده‌ها اکثرا دارای تحصیلات عالیه بوده و به همین دلیل انتظار می‌رود که برای کتابخانه به عنوان قلب مراکز آموزشی اهمیت خاصی قائل شده و وضعیت آن را با دقت و حوصله زیاد مورد توجه قرار دهند. توزیع فراوانی مسؤولان اجرایی دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر در تهران بر حسب نمرات آگاهی کلی آنان نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده تحت سرپرستی خود شاید بتوان بالا بودن درصد مربوط به عدم آگاهی مسؤولان را به علت کثرت کار و تعدد مشاغل آنان دانست به طوری که مسؤولان فرصت کافی برای شناخت و رسیدگی به وضعیت کتابخانه‌های خویش را نداشته یا گمان و تصور آنا بر این است که کتابخانه اهمیت خاصی ندارد و با همین وضعیت موجود نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد و نیاز دانشجویان را در همین حد برآورده سازد، که در هر صورت باعث نگرانی است، زیرا دانشکده‌ای که مسؤولان آن به هر دلیل اهمیت و ارزش لازم را برای کتابخانه آن قائل نشوند و با کتابخانه نه به عنوان نهادی با اهمیت، بلکه به عنوان واحدی جانبی برخورد نمایند، مطمئنا کیفیت آموزش و پژوهش نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.