چکیده:
کتابخانههای دانشکدهای به عنوان نهاد آموزشی و پژوهشی، در ایران با مشکلات متعددی رو به رو بوده و به نظر میرسد که چگونگی تصمیمات مسؤولان اجرایی دانشکدهها در پیشرفت کتابخانهها تأثیر بسزایی دارد.بدیهی است تصمیمات اتخاذ شده از طرف مسؤولان بستگی زیادی به میزان آگاهی آنان نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دارد.پژوهش حاضر با این فرض که مسؤولان اجرایی دانشکدهها نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه تحت سرپرستی خودآگاهی کامل ندارد، انجام پذیرفت.جامعه مورد پژوهش 60 نفر از مسؤولان دانشکدهها اعم از رئیس دانشکده، معاون آموزشی و پژوهشی، و معاون اداری و مالی بیست دانشکده علوم پزشکی مستقر در تهران وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی بوده و روش پژوهش پیمایشی است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که متأسفانه هیچ یک از مسؤولان حد نصاب نمره 20-18 را که ملاک آگاهی کامل بوده، به دست نیاوردهاند.
خلاصه ماشینی:
"به هیمن دلیل، در این پژوهش میزان آگاهی مسؤولان اجرایی دانشکدههای علوم پزشکی مستقر در تهران(علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران)نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده تحت سرپرستی آنان مورد بررسی قرار گرفته است.
توزیع فراوانی کتابداران دانشکدهها بر حسب میزان تحصیلات و سابقه کار دادههای جدول 2 نشان میدهد که 50 درصد جامعه مورد مطالعه دارای تحصیلات دکتری هستند و به طور کلی مسؤولان اجرایی دانشکدهها اکثرا دارای تحصیلات عالیه بوده و به همین دلیل انتظار میرود که برای کتابخانه به عنوان قلب مراکز آموزشی اهمیت خاصی قائل شده و وضعیت آن را با دقت و حوصله زیاد مورد توجه قرار دهند.
توزیع فراوانی مسؤولان اجرایی دانشکدههای علوم پزشکی مستقر در تهران بر حسب نمرات آگاهی کلی آنان نسبت به اهداف و وضعیت کتابخانه دانشکده تحت سرپرستی خود شاید بتوان بالا بودن درصد مربوط به عدم آگاهی مسؤولان را به علت کثرت کار و تعدد مشاغل آنان دانست به طوری که مسؤولان فرصت کافی برای شناخت و رسیدگی به وضعیت کتابخانههای خویش را نداشته یا گمان و تصور آنا بر این است که کتابخانه اهمیت خاصی ندارد و با همین وضعیت موجود نیز میتواند به کار خود ادامه دهد و نیاز دانشجویان را در همین حد برآورده سازد، که در هر صورت باعث نگرانی است، زیرا دانشکدهای که مسؤولان آن به هر دلیل اهمیت و ارزش لازم را برای کتابخانه آن قائل نشوند و با کتابخانه نه به عنوان نهادی با اهمیت، بلکه به عنوان واحدی جانبی برخورد نمایند، مطمئنا کیفیت آموزش و پژوهش نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت."