Skip to main content
فهرست مقالات

منابع کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی و مقایسه آن با افزایش تعداد دانشجویان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ،منابع کتابخانه‌های دانشگاههای علوم پزشکی ،پزشکی ،اطلاعات ،دانشجویان ،دانشجویان مشغول به تحصیل رشته ،دانشگاههای علوم پزشکی و مقایسه ،پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،استانداردهای ،تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل ،کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم ،دانشگاه ،پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ،تحصیل رشته پزشکی ،پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ،آموزش ،تحصیل رشته پزشکی در دانشگاهها ،دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی ،روند تعداد دانشجویان مشغول ،دانشجویان رشته پزشکی دانشکده‌های پزشکی ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،کتابخانه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ،پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید ،منابع آموزشی کتابخانه‌های دانشکده‌های پزشکی ،پژوهش ،استانداردهای انجمن کتابخانه‌های پژوهشی ،افزایش تعداد دانشجویان ،مقایسه ،کل دانشجویان رشته پزشکی کشور ،پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

یکی از مهمترین عواملی که در موفقیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در انجام رسالت فرهنگی و اجتماعی تأثیر بسزایی دارد، داشتن کتابخانه‌ای مجهز به منابع روزآمد و وسایل و تجهیزاتی است که بتواند نیازهای مراجعان خود را به راحتی برآورده نماید و محلی برای پرورش استعدادها در زمینه آموزش و پژوهش باشد.هدف این پژوهش مقایسه روند توسعه منابع کتابخانه‌ای با روند تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل رشته پزشکی در دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور طی سالهای 1365 لغایت 1371 می‌باشد.با این فرضیه که بین روند توسعه منابع کتابخانه‌ای و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل رشته پزشکی رابطه معنی‌داری وجود دارد، بعد از گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 38 کتابخانه مورد مطالعه(جامعه پژوهش)و با استفاده از روش پیمایشی نتایج حاصل از این بررسی تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه پژوهش رد شد.در مرحله بعد وضعیت موجود منابع کتابخانه‌های مورد مطالعه با استانداردهای انجمن کتابخانه‌های پژوهشی و دانشگاهی‌ LRCA مقایسه گردید و بر اساس ضوابط موجود در استانداردهای مذکور جهت درجه‌بندی کتابخانه‌های مورد مطالعه، تنها کتابخانه مربوط به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با احراز 55 درصد از منابع درحد استاندارد، جزو کتابخانه‌های درجه 4 شناخته شد.

خلاصه ماشینی:

"هر رشته تحصیلی در سطح دکتری حرفه‌ای(دکتری عمومی)6000جلد آقای محمود حقیقی در تحقیق خود با عنوان ارزیابی مجموعه کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران، وضعیت موجود کتابخانه‌های دانشگاهی متقر در شهر تهران را که حداقل در سطح کارشناسی فعالیت دارند و قاعدتا باید بیشتر با امر تحقیق سرو کار داشته باشند، بر اساس استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی مورد ارزیابی قرار داده و بدینویسله کفایت و غنای این مجموعه‌ها به عنوان مصادیقی از کل مجموعه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی کشور محک زده شده است. با مقایسه‌ای که بین مجموعه مورد نیاز بر اساس فرمول‌ A و مجموعه موجود در کتابخانه‌های مورد مطالعه به عمل آمد(جدول 3)، مجموعه هیچ یک از کتابخانه‌ها طبق استانداردهای انجمن کتابخانه‌های پژوهشی و دانشگاهی به حد نصاب نمی‌رسد و قابل تعمقتر اینکه: مجموعه کتابخانه مرکزی و کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اختلاف 367,180 جلد از استاندارد فقط پاسخگوی 7% از نیازهای دانشجویان و اعضای هیئت علمی موجود در این دانشکده می‌باشد. در مطالعه مجموعه موجود کتابخانه‌ها در هر یک از سالهای 65 تا 71 و مقایسه آنها با مجموعه مورد نیاز بر اساس استاندارد کتابخانه‌های پژوهشی و دانشگاهی این نتیجه به دست آمد که: مجموعه موجود در سال 65 فقط 8% از نیازهای استادان و دانشجویان را جوابگو بوده و هر چه به سال 71 نزدیکتر می‌شویم، این روند رو به بهبود رفته به نحوی که موجودی منابع در سال 71، نیازهای 18% از اساتید و دانشجویان را برآورده می‌کند، این میزان نسبت به سال 65، حدود 5/2 برابر افزایش را نشان می‌دهد ولی در مقایسه با استانداردهای‌ LRCA هنوز اختلاف فاحشی به چشم می‌خورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.