Skip to main content
فهرست مقالات

نقش ارتباطی کتابدار مرجع

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : جهت ارائه خدمات اطلاعاتی، ارتباطات، ارائه خدمات اطلاعاتی مؤثر، خدمات اطلاعاتی مؤثر کسب، مهارتهای ارتباطی در مدارس کتاب‌داری، مهارتهای ارتباطی، کتاب‌دار مرجع، ارتباطی کتاب‌دار مرجع، ارتباطات شفاهی کتاب‌دار مرجع، کارکنان

مقاله حاضر درصدد افزایش آگاهی برای لزوم توجه به آموزش و یادگیری مهارتهای ارتباطی در مدارس کتابداری است.در اینجا بر جنبه‌هایی از مهارتهای ارتباطی تأکید می‌شود که به ویژه یک تابدار مرجع بایستی جهت ارائه خدمات اطلاعاتی مؤثر کسب نماید.همچنین شامل این پیشنهاد است که مدارس کتابداری بایستی برنامه‌های مهارتهای ارتباطی را به عنوان بخشی در برنامه جامع آموزشی خود بگنجانند.

خلاصه ماشینی:

"همچنین شامل این پیشنهاد است که مدارس کتابداری بایستی برنامه‌های مهارتهای ارتباطی را به عنوان بخشی در برنامه جامع آموزشی خود بگنجانند. مطمئنا ارتباطات شفاهی کتابدار مرجع آمادگی خاصی را نیاز دارد و لازم است مواردی را به خاطر بسپارد؛مثل:طبع مراجعه کننده، اهمیت موضوع، قصد وی از پرسش، پاسخ مورد انتظار و نیز سازماندهی دقیق مطالب. لازم به ذکر است که به همان اندازه‌ای که یک کارمند روابط عمومی یا مهماندار برای برخورد با افراد در زمینه این نوع مهارتها آموزش می‌بیند کتابدار مرجع نیز نیاز به تعلیم دارد. در نظام آموزشی مدارس کتابداری کماکان بر مفاهیم و عقایدی به صورت بنیانی تأکید می‌شود که دانشجویان را برای احراز مشاغلی در سطوح اجرایی آماده می‌کند و در این سطوح احتمالا مهارتهای ارتباطی با پیچیدگی نسبتا کمتری ضروری است. به هر حال، مدارس کتابداری بایستی برنامه‌های مربوط به مهارتهای ارتباطی را به عنوان بخشی از برنامه آموزشی جامع خود بپذیرند، و ضمنا ارتقاء عمومی کارکنان اجرایی را نیز مورد تأکید قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.