چکیده:
برنامهریزی برای کتابخانههای ملی در کشورهای مختلف به دلیل تأثیرپذیری مستقیم آنها از دولتها، تعریفپذیر نبودن استفادهکنندگان، ارتباطات بینالمللی و...با سایر کتابخانهها متفاوت است.این مشکلات به علاوه تغییر در سیاستهای حکومتی، تغییر در شرایط اقتصادی، کاهش روزانه ارزش پول رایج ملی و...، که بیشتر در جهان سوم روی میدهد، تعیین استراتژیهای کتابخانه ملی را با مشکل همراه میسازد.روند برنامهریزی استراتژیک گرگه مشکل، زمانبر و خستهکننده است لیکن در درازمدت میتوان مطمئن بود که مزایایی برای کشورهای در حال توسعه دارد.نگرشها و فلسفه مدیریت، آموزش و پیشرفت کارکنان، هماهنگسازی برنامهها، ارزشیابی و معیارهای عملکرد، و نظام اطلاعات در پرتو برنامهریزی استراتژیک مورد بحث این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"احتمالا در اغلب موارد، وظایف اصلی در زمینه انتخاب، گردآوری، و نگهداری ذخایر فرهنگ ملی، تابع یا در تضاد با کارکردهای دیگر است، بخصوص زمانی که کتابخانه ملی وظایف کتابخانههای دانشگاهی و عمومی را نیز انجام دهد، بنابراین، این نکته را نباید از نظر دور داشت که اگر سازمان هدف خود را به طور دقیق مشخص نکند، در شناخت رسالتهای اساسی خویش ناموفق، و در طراحی برنامههای استراتژیک دچار مشکلات بزرگ خواهد شد.
در جایی که بواسطه نحوه نگرش حکومت، ارزش و جایگاه واقعی منابع اطلاعاتی و نقش کتابخانه ملی در تسهیل دستیابی به اطلاعات نادیده گرفته میشود؛طبعا روند برنامهریزی استراتژیک نیز ممکن است مورد توجه کافی قرار نگیرد.
کمبود کارکنان آموزش دیده، زیر ساخت ضعیف و کمبود منابع مالی در چنین جوامعی، قبلا ذکر گردید، این عوامل همراه با کمبود دادهها و اطلاعات مورد نیاز برای حمایت از فرایند برنامهریزی، شکلگیری یک برنامهریزی استراتژیک حساب شده و دقیق را مشکل میسازد.
برنامه ریزی استراتژیک، اطلاعات، دادهها، و تجزیه و تحلیل لازم برای تصمیمگیری بهتر را فراهم میکند، و استراتژیها، فعالیتها و وظایفی را که برای اجرای برنامه و تعیین مسؤولیتها لازم است تعریف مینماید و مکانیسمی را فراهم میکند که به وسیله آن میتوان نتایج به دست آمده را کنترل و ارزیابی کرد، در واقع یک برنامهریزی استراتژیک کارآمد میتواند شیوهای مطمئن برای به حداقل رساندن تأثیر تغییرات و عموامل مبهم بر سرنوشت کتابخانههای ملی در کشورهای در حال توسعه باشد."