چکیده:
این مقاله آینده کتاب و دیگر رسانههای چاپی در عصر الکترونیک را مطرح میسازد. پانصد سال قبل، زمانی که پدیده چاپ نسخهنویسی را از میدان به در کرد، انقلابی در علم، مذهب، و سیاست پدید آورد.چاپ این امکان را به دست داد که جزوات و رسالات سیاسی و مواعظ و خطابهها و متون درسی در دسترس هزاران نفر قرار گیرد.بسیاری به مطالعه برانگیخته شدند.تغییرات و تحولات مشابهی در پی اختراع تلفن به وقوع پیوست.آنگاه که جوامع به عصر اطلاعات گام بگذارند و رسانههای الکترونیکی بیشتری را در بر گیرند، آینده خواندن و نوشتن در آن جوامع چه خواهد بود؟آیا یک فرد بزرگسال بیسواد نیازمند آن خواهد بود که بداند در یک محیط هوشمند و در شرایطی که ماشینها میتوانند برنامهریزی شوند و به سخن درآیند چگونه به خواندن بپردازند؟آیا امکان آن هست که جامعه بدون کاغذ داشته باشیم؟کانون بحث و اشارات و دلالتهای اساسی معطوف به نمایاندن تأثیر تکنولوژی الکترونیک بر مطالعه و پیامدهای آن خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"آیا شاهد بخش مرجع بدون کاغذ خواهیم بود؟بویژه آنکه دیسک نوری ثابت خواهد کرد که برای کشورهای در حال توسعه شیوهای کارآمد به منظور دستیابی به آن دسته از منابع اطلاعاتی است که به دلیل هزینهها و فقدان خدمات پشتیبانی ارتباط راه دور برای بازیابی اطلاعات به شکل پیوسته، دیر زمانی قابل دستیابی نبودند.
طبق نظر یونسکو: شخصی زمانی باسواد به حساب میآید که با کسب دانش و مهارتهای اساسی توانایی آن را بیابد که در تمامی فعالیتهایی که در آنها سواد شرط لازم برای حصول نتیجه ثمر بخش در گروه یا اجتماع خویش است وارد شود، و پیشرفت و موفقیت او در خواندن و نوشتن و محاسبه امکان ادامه بهرهگیری از این مهارتها در جهت رشد و توسعه خود و جامعه را فراهم ساخته باشد(2).
به گونهای که به سوی عصر اطلاعات حرکت میکنیم، و در زمانی که ماشینها، ابزارها و دستگاهها و حتی دیوارها برنامهریزی میشوند تا به سخن درآیند، آیا یک فرد بیسواد بزرگسال نیاز خواهد داشت که بداند چگونه باید در یک محیط هوشمند به خواندن پرداخت؟آیا در آیندهای نه چندان دور برای بیسوادان کارکردی این امکان وجود خواهد داشت که کار خود را بیش از خواندن از طریق گوش سپردن انجام دهند، به گونهای که یک صدا(آوا)برنامهریزی شود تا دستورات و راهنماییهای لازم را ارائه داده و به کارگزار آنچه را که در صدد انجام آن است مرحله به مرحله بگوید."