Skip to main content
فهرست مقالات

فراهم سازی اطلاعات، نقش جدید کتابداران دانشگاهی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، پایگاههای اطلاعات، پایگاههای اطلاعات کتابشناسی دیسک نوری، کتابداران، منابع اطلاعات الکترونیکی، تولیدکنندگان پایگاههای اطلاعات الکترونیکی، فراهم‌سازان اطلاعات، پایگاههای اطلاعات دیسک نوری، نقش جدید کتابداران دانشگاهی، اطلاعات و روش هم‌کاری کتابداران

منابع اطلاعات الکترونیکی مانند پایگاههای اطلاعات کتابشناسی دیسک نوری، باعث شده تا روش محققان دانشگاهی در بازیابی اطلاعات و روش همکاری کتابداران با محققان دانشگاهی به میزان قابل توجهی تغییر یابد.دیسک نوری و سایر منابع اطلاعات الکترونیکی در کتابخانه‌های دانشگاهی نیازهای خدماتی جدیدی را از سوی استفاده‌کنندگان نهایی برای کتابداران به وجود آورده‌اند.کتابداران دانشگاهی باید به عنوان فراهم‌سازان اطلاعات، به منظور برآوردن نیازهای خدماتی، همکاری فعال و تنگاتنگی با محققان و تولیدکنندگان پایگاههای اطلاعات الکترونیکی داشته باشند.

خلاصه ماشینی: "دیسک نوری و سایر منابع اطلاعات الکترونیکی در کتابخانه‌های دانشگاهی نیازهای خدماتی جدیدی را از سوی استفاده‌کنندگان نهایی برای کتابداران به وجود آورده‌اند. سخن شرا در این مورد که انتشارات چاپی و الکترونیکی در فرهنگ کتابداری با هم تداوم خواهند یافت، و مهمتر اینکه رمز ارتباطات پژوهشی آینده و اشاعه اطلاعات در گرو عملکرد کتابداران برای دستیابی مؤثر به اطلاعات بدون توجه به شکل آن است، سخن درستی است. اما مطالعاتی که درباره دیسک نوری در اوایل دهه 1990 در کتابخانه‌های دانشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که رضایت استفاده‌کننده نهایی از پایگاههای اطلاعات دیسک نوری مشروط به همکاری نزدیک بخش مرجع با اوست، مطالعات نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان‌ نهایی، زمانی که برای تحقیق، اطلاعات را بازکاوی می‌کنند، انتخاب درستی ندارند و اغلب به جای استفاده از ابزارهایی مثل دستورالعمل پایگاه اطلاعاتی یا کلید کمک پایگاه اطلاعاتی دیسک نوری، بازکاوی را با کمک کتابدار میز مرجع انجام می‌دهند. برای رسیدن به استقلال واقعی اطلاعاتی، استفاده‌کنندگان باید موارد ذیل را بدانند: -فرایند تولید، سازماندهی و آماده‌سازی اطلاعات در منابع مرجع چاپی یا کامپوتری؛ -چگونگی متمایز کردن سطوح آماده‌سازی اطلاعات، به طور مثال تمیز دادن اطلاعات تحلیل نشده از تعاریف انتقادی؛ -چگونگی ارزیابی انتقادی و گسترش پایگاههای فردی اطلاعات؛ -چگونگی درجه‌بندی انتظارات کل جامعه از اطلاعات برای برآوردن نیازهای اطلاعاتی خاص؛ -چگونگی ارزیابی منابع اطلاعاتی برای هماهنگ بودن با نیازهای فرد بر حسب زمان، بودجه، و سازگاری؛ آموزش که کتابداران در نتیجه تقاضای دیسکهای نوری و سایر منابع الکترونیکی بایستی (1). کتابداران باید از قدرت خرید، دانش پایگاههای اطلاعاتی، و دانش الگوهای تحقیق استفاده‌کننده نهایی برای تشویق تولیدکنندگان اطلاعات الکترونیک استفاده کنند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای محققان باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.