خلاصه ماشینی:
"نوآوری در ادبیات انقلاب اسلامی،در چند زمینه قابل بررسی است:الف:ظرفیتبخشی در حوزۀ گونهها و قالبهای سنتی مثلا درشعر به ویژه در دهۀ هشتاد که رویدادهای زیر قابل بررسی است: *بهرهگیری از ظرفیت اوزان شعری مانند آنچه در سرودههایعلی معلم دیده میشود.
*پیوند قالبهای شعری با هم مانند غزل-سپید،غزل-مثنوی،غزل-قصیده و آفریدن ظرفیتهای جدید متناسب با نیازهایانقلاب *بهرهگیری از ظرفیتهای تازه در قافیه و ردیف که در شعرشاعران دهۀ هشتاد چشمگیر و در برخی نمونهها بدیع وستودنی است.
*نوآوری در فاصلهگذاری شعر و بهرهگیری از شکل دیداریبرای القای بهتر و مؤثرتر مفهوم مانند استفاده از فاصلۀ کلمات،نقطهها،نشانههای سجاوندی و هندسه و چینش متفاوتمصراعها و ادبیات *نوآوری در پایانبندی شعر مانند ناتمام گذاشتن،تغییر ردیف،حذف در پایان بیت و مصراع *بهرهگیری از ظرفیتهای سینمایی و ساختار نمایشنامهای در شعر *نوآوری در آغاز و پایان شعر *احیای قالبهای سنتی شعر مانند رباعی و دوبیتی و اخیرا ترجیعبند *رویکرد تازه در مضمون و موضوع و محتوا و شعر ب:پدیدههای جدید ادبی که مولود انقلاب و سالهای دفاعمقدساند و پیش از این در گذشتۀ ادبی ما بسیار نادر و اندکیاباند مانند وصیتنامهها،سنگرنوشتهها،لباسنوشتهها وکوتاهنگاریهای جبهه،در سالهای اخیر نیز پدیدههایی چونتلفن همراه،رایانه و اینترنت سبب ظهور ادبیاتی شدهاند که درگذشتۀ تاریخی ما به سبب فقدان چنین پدیدههایی،نشان ازآنها نمییابیم."