چکیده:
با توجه به اهمیت منابع انسانی در توسعه و اعمال سیاستهای اطلاعرسانی و نقش اساسی برنامههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی برای تأمین آن در این مقاله با بررسی محتوا و ماهیت برنامههای آموزشی یک کشور توسعه یافته و مقایسه آن با سه کشور آسیایی سعی شده است تا تناسب این برنامهها با سیاستهای اطلاعرسانی در سطح ملی تجزیه و تحلیل شود.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از این 11 موضوع اصلی برنامههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی از نظر ماهیت و پوشش مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات ناشی از تجزیه و تحلیل و استناج نهایی ارائه شده است.
با مراجعه به جدول 1 متوجه میشویم که تنها 5 برنامه درسی از 13 برنامه(5/38 درصد)که از کشورهای در حال توسعه ارائه شدهاند درارای یک واحد یا اجزای آن هستند که منطبق با نیازهای سیاست اطلاعرسانی است.
فراوانی ارائه واحدهابا بررسی جدول 1 متوجه میشویم که تصویر کلی از واحدهای ارائه شده است اما در عین حال دارای دو محدودیت است، اولا تلفیق واحد و اجزای درونی آن و مقایسه هر دو با 11 موضوع مورد نظر سبب ناسازگاری درونی میشود، ثانیا این تجزیه و تحلیل با ماهیت واحدها ارتباط پیدا میکند نه میزان پوشش آنها.
توسعه و اعمال سیاست اطلاعرسانی 3 مدرسه از آمریکای شمالی دروسی در ارتباط با این موضوع ارائه کردهاند که دو مورد از آنها(به تصویر صفحه مراجعه شود)به صورت اجزای واحد و یک مورد واحد اختیاری که همگی در قالب واحدهای سمیناری ارائه شدهاند.
با مراجعه به جدول 6 میتوان دریافت که 9/42 درصد از مدارس کشورهای آمریکای شمالی و 5/61 درصد از سه کشور در حال توسعه واحدهای اجباری در زمینه سیاست اطلاعرسانی ارائه کردهاند.
یکی از موارد مشخص در جدول 6 عدم ارائه این دروس به صورت سمینار در مدارس سه کشور در حال توسعه است، در حالی که در مدارس آمریکای شمالی حداقل یک یا دو واحد به صورت سمینار ارائه شده است(9/22 درصد)."