Skip to main content
فهرست مقالات

سواد آموزی اطلاعاتی در مدارس

نویسنده:

(8 صفحه - از 19 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌های آموزشگاهی ،سواد اطلاعاتی در مدارس ،کتابخانه‌های آموزشگاهی در ایران ،سواد اطلاعاتی ،اطلاعاتی در مدارس ،نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی ،آموزشگاهی ،کتابخانه‌های آموزشگاهی در پیدایش ،اطلاعاتی و کتابخانه‌های آموزشگاهی ،سوادآموزی ،آموزش و پرورش ،تعیین معاونت امور کتابخانه‌ها ،آموزش عمومی ،وزارت آموزش و پرورش ،کتابخانه‌های آموزشگاهی ایران ،سوادآموزی اطلاعاتی ،تمدن اسلامی ،انسانهای اطلاعات محور ،اطلاعاتی در دورهء آموزش ،کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ،جمهوری اسلامی ایران ،پیدایش سواد اطلاعاتی ،کتابخانه‌های مدارس ،کتابخانه‌های عمومی ،دورهء آموزش عمومی ،امور کتابخانه‌ها ،اطلاعات محور ،کتابهای درسی ،برنامه‌ریزیهای ملی ،کتاب و کتابخانه

سواد اطلاعاتی به آن توانایی اطلاق می‌شود که شخص بتواند برای رفع نیاز خود اطلاعاتی را مؤثر تشخیص دهد و ارزیابی کند.جایگاه آموزشی سواد اطلاعاتی در مدارس و به‌ ویژه در کتابخانه‌های آموزشگاهی به عنوان آزمایشگاه فراگیری است.زمان تربیت انسانهای‌ اطلاعات محور دوران اولیهء تحصیل است.در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت نقش‌ کتابخانه‌های آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی،برنامه‌ریزیهای‌ ملی و منطقه‌ای صورت پذیرفته است.برنامه‌ها و بودجه‌های برخی از این کشورها به اختصار آمده است و نقاط قوت و ضعف سوادآموزی اطلاعاتی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در ایران ارائه‌ شده است.تعیین معاونت امور کتابخانه‌ها در وزارت آموزش و پرورش،تعیین بودجهء مشخص، ایجاد ساعات مطالعهء آزاد در مدارس،معرفی کتاب در کتابهای درسی و...از جمله پیشنهادات‌ است.

خلاصه ماشینی:

"جایگاه آموزشی سواد اطلاعاتی در مدارس و به‌ ویژه در کتابخانه‌های آموزشگاهی به عنوان آزمایشگاه فراگیری است. در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت نقش‌ کتابخانه‌های آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی،برنامه‌ریزیهای‌ ملی و منطقه‌ای صورت پذیرفته است. اگر در گذشته میزان تولید صنعتی و وضعیت انرژی شاخص پیشرفت و عقب‌ماندگی بود، امروز به قول تافلر جا به جایی قدرت صورت گرفته است و اطلاعات جایگزین تمامی عناصر تعیین‌کننده شده است و می‌رود که انقلاب صنعتی میدان را برای انقلاب اطلاعاتی خالی کند و "کارگران اطلاعاتی‌"جایگزین‌" کارگران صنعتی‌"شوند. این بیسوادی اطلاعاتی حاصل نبودن برنامه‌ریزی در سطوح پایین‌تر تحصیلی است که باعث‌ تلف شدن انرژی و عمر و تلاش مغزهایی می‌شود که در صورت با سواد بودن در مدت کوتاهی‌ می‌توان شاهد بالندگی و زایندگی آنان بود. در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت این موضوع و نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی برنامه‌ریزیهای خرد و کلانی را در سطح ملی و منطقه‌ای انجام داده‌اند. سواد آموزی اطلاعاتی و کتابخانه‌های آموزشگاهی ایران فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ما بیانگر توجه و اهتمام به کتاب و کتابت است. با آنکه‌"در زمانهای گذشته آموزش ابتدایی و عالی در مساجد انجام می‌گرفت و هر مسجدی‌ دارای کتابخانهء کوچکی بود که در آن کتابهای لازم جمع‌آوری می‌شد"(9)ولی در تمدن اسلامی‌ با مدارس مستقلی هم مواجه می‌شویم که دارای کتابخانه‌های عظیم بوده‌اند،مدرسهء ابونصر صابر بن اردشیر در قرن دهم میلادی دارای کتابخانه‌ای با یکصد هزار جلد کتاب بدو و مدرسهء دیگری به دست شاعر شیعی محمد بن حسین موسوی با نام مستعار شریف رضی در سالهای‌ 383-381 ق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.