چکیده:
تکنولوژی جدید اطلاعات روند ذخیره و بازیابی اطلاعات علوم پزشکی و مدیریت آن را دگرگون کرده و به دنبال آن مسئولیتهای سنتی کتابداران را تغییر داده است.از این رو،آموزش سنتی کتابداران را برای عملکرد در محیطی که پروده تکنولوژی جدید است تربیت نمیکند.این مقاله هفت عنوان مرتبط با آموزش را مورد بررسی قرار میدهد:شکل سنتی کتابداری در علم پزشکی،شکلهای جدید اطلاعات علوم پزشکی،تأثیر متقابل تکنولوژی و کتابداری در علوم پزشکی، تأثیر تکنولوژی بر آموزش اطلاعرسانی علوم پزشکی،شبکه کتابخانهای در ایران،فقدان انسجام کافی میان برنامه آموزش کتابداری و تکنولوژی نوین اطلاعات،مسائل و مشکلات خودکار کردن کتابخانهها در ایران.نتیجتا آموزش عالی باید دانش مهارت مورد لزوم در زمینههای اطلاعرسانی الکترونیکی،چگونگی آن و تکنولوژی اطلاعاتی را ایجاد کند.با استفاده از نیروهای جدید متخصص با تجربیات متفاوت میتوان گامی به سوی تحول در کتابداری و اطلاعرسانی برداشت.
خلاصه ماشینی:
"همچنان که در جهت محیط اطلاعاتی خودکار پیش میرویم،کتابداران در پی پاسخ چندین سؤال خواهند بود:1)چگونه میتوان تکنولوژی در حال تحول را برای سازمان دادن اطلاعات به کار برد تا بتوان در کمترین زمان مناسبترین تصمیم را گرفت؟2)چگونه مراجع کتابخانه را آموزش دهیم تا در این محیط آکنده از تکنولوژی نوین و در حال تغییر سریع بتواند بیشترین بهره را از ابزارهایی که برای او فراهم شده بگیرد؟3)چگونه این محیط جدید مسئولیتهای کتابدار پزشکی را تغییر داده و تحولات تکنولوژی خدمات و عملکردهای موجود در کتابخانه را توسعه بخشیده و پالایش کرده است.
فقدان انسجام کافی میان برنامهء آموزش کتابداری و تکنولوژی نوین اطلاعات مواد درسی کنونی رشتهء کتابداری(که برای سراسر ایران تنظیم شده)تحولی در مهارتهای سنتی به گونهای که بتوانند محیط کتابخانهء خودکار را اداره کنند ایجاد نکرده است.
مراکز آموزش کتابداری و اطلاعرسانی ایران برای رسیدن به حد بالایی در آموزش مهارتهای مربوط به این حرفه باید تغییر و تحولی بنیادی در متون درسی دورههای کتابداری ایجاد کنند؛تا آنجا که ممکن است از امکانات و تسهیلات خودکار شدن که هم اکنون در بعضی کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی وجود دارد در جهت بالا بردن سطح آموزش استفاده کنند؛درسهایی،از جمله پردازش اطلاعات،تکنولوژی اطلاعات،ذخیره و بازیابی اطلاعات،شبکه و شبکهسازی در کتابخانهها،و خودکار کردن کتابخانهها را در برنامه بگنجانند و از تأکید بر درسهایی که کتابداران را در جهت اهداف مذکور قرار نمیدهد بکاهند؛و نیز میتوان پیشنهاد کرد که برنامهریزی دقیقی در جهت برآوردن نیازهای کنونی و آتی کتابخانهها برای ارائه خدمات خودکارسازی انجام شود."