چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان چند وجهی اسلامی به شیوه گروهی بر افسردگی و عزت نفس دانشجویان انجام شده است. پانصد دانشجو به پرسشنامة افسردگی بک و پرسشنامه عزت نفس آیزنک پاسخ دادهاند. سپس شصت نفر که افسردگی بالا و عزت نفس پایینی داشتند، بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه سی نفر) تقسیم شدند. دادهها با شاخصهای آماری، چون روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که درمان با رویکرد چندوجهی اسلامی به شیوه گروهی میتواند در کاهش افسردگی و افزایش عزت نفس دانشجویان مؤثر باشد. دادههای حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل و بررسی شد. یافتهها بیانگر این است که درمان چند وجهی اسلامی به شیوه گروهی توانسته در کاهش افسردگی و افزایش عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، مؤثر واقع شود.
The present paper investigates the effect of the Islamic multi-dimensional group therapy on the students' depression and self-esteem. 500 students answered Beck's questionnaire on depression and Eysenck's questionnaire concerning self-esteem. Then، 60 students having high depression and low self-esteem were randomly divided into two grouping; experimental and a control (30 students each). The data were analyzed by such statistical indexes like MANCOVA (multivariate analysis of covariance). The results show that the use of Islamic multi-dimensional group therapy can be influential in decreasing students' depression and in increasing their selfesteem.
The research data were analyzed by MANCOVA (multivariate analysis of covariance). The research findings show that، when compared with the control group، the Islamic group multi-dimensional therapy was found influential in decreasing the depression of the experimental group and in increasing its self-esteem.
خلاصه ماشینی:
"روش درمان چند وجهی اسلامی به این علت به این نام خوانده شده است که علاوه بر نقش عوامل شناختی، نظیر باورها، و نگرشهای منفی و غیر منطقی در باره خود، دیگران و جهان که ناشی از پردازش شناختی نادرست درمانجوست، بر نقش عوامل مختلف اجتماعی- عاطفی، نظیر افراط یا تفریط در تمایلات، وابستگی به دنیا، احساس حقارت و ناتوانی، کوتاهی در انجام تکالیف، حسادت، چشم داشت بیجا به مال و کمک دیگری، آرزوهای دور و دراز داشتن، تأسف خوردن نابجا توجه شده است.
بنابر این، پژوهش حاضر درپی یافتن پاسخی برای این سؤال است: آیا درمان چند وجهی اسلامی بر کاهش افسردگی و عزت نفس دانشجویان تأثیر مثبت دارد؟ روش جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1387-1388، به تحصیل اشتغال داشتند.
فقیهی و همکاران (1386م) در خصوص اثربخشی درمان چند وجهی اسلامی معتقدند که این درمان علاوه بر نقش عوامل شناختی، نظیر باورها و نگرشهای منفی و غیر منطقی در باره خود، دیگران و جهان که ناشی از پردازش شناختی نادرست درمانجو میباشد، بر نقش عوامل مختلف اجتماعی-عاطفی، نظیر افراط یا تفریط در تمایلات، وابستگی به دنیا، احساس حقارت و ناتوانی، کوتاهی در انجام تکالیف، حسادت، چشم داشت نابجا به مال و کمک دیگری، آرزوهای طولانی داشتن، تأسف خوردن نابجا و ..."