چکیده:
تنها 28 درصد کتابخانهها به طور جدی با یکدیگر همکاری و مبادله اطلاعاتی دارند. ساختار سازمانی کتابهانهها فاقد توانایی جهت همکاریهای مؤثر است.استفاده از تکنولوژی در کتابخانهها در اقلیت ناچیز قرار دارد و بیش از نیمی از کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی ایران از روشهای سریع دستیابی به منابع بیبهرهاند.نبودن فهرستهای مشترک روزآمد، عدم تخصص کافی مدیران، کمبود امکانات، و وجود مقررات اداری، مهمترین دلایل عدم همکاری در کتابخانههاست.ایجاد یک سازمان هماهنگکننده فعالیتهای همکاری و مبادله اطلاعات، گسترش امکانات همکاری در زمینه سفارش و گردآوری مشترک مواد، ایجاد مجموعههای متوازن موضوعی، آموزش مسؤولان و کارکنان کتابخانهها، همیه و روزآمد کردن فهرست مشترک منابع، افزایش بودجه کتابخانهها و سامان دادن به نظام لطلاعاتی کشور از مهمترین پیشنهادات است.
خلاصه ماشینی:
"نشان میدهد که کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی ایران ارزش همکاری را به عنوان یک عامل اساسی در توسعه منایع پژوهشی و گسترش مجموعهسازی درک کردهاند و آن را به عنوان وسیلهای برای تقویت بنیه تهیه مواد هر یک از مؤسسات آموزش عالی پذیرفتهاند، البته محدودیتهایی نسبت به آنچه کتابخانهها میتوانند انجام دهند وجود دارد، مثلا وقتی کتابخانهای با کمبود بودجه برای خرید درخواستهای دانشجویان و اعضای هیأت علمی خود روبهروست، دیگر نمیتواند منابعی را خریداری کند که ممکن است تا مدتی مورد استفاده قرار نگیرد، هر چند که منفعت ملی اینطور ایجاب کند که این منابع در کشور موجود باشد.
4. تلاش در جهت آموزش مسؤولان و کارکنان کتابخانهها در راستای تقویت روح همکاری میان آنها، تا این اعتقاد در جامعه تحت پوشش به وجود آید که دوران انزواطلبی و عزلتگزینی سپری شده و جامعه متحول امروزی، که ناگزیر به دریافت و استفاده از انبوه اطلاعات و دانش مدون بشری است، نیاز به افرادی که با دیدی وسیع به جهان و دنیای اطراف خود نگریسته و با واقعبینی خارج از حد و مرز کتابخانه خود به کند و کاو و جستجوی تحقیقاتی علمی بپردازند و با بهرهگیری از تکنولوژی پیشرفته و ایجاد شبکه مجهز کامپیوتری، همکاری و اشتراک منابع به مفهوم واقعی خود دست یافته و از طریق پایانههای خود به ذخایر و بانکهای اطلاعاتی و دانش سازمانیافته روز جهانی دستیابی پیدا کنند."