چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوههای مقابلهای و حمایت اجتماعی با سلامت روانی در انشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران انجام شده است.آزمودنیهای پژوهش را 2776 نفر(1156 نفر پسر و 1620 نفر دختر)تشکیل دادهاند که به کمک پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی به همراه سیاهه مقابله با شرایط استرسزا،پرسشنامههای حمایت اجتماعی و سلامت عمومی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش همبستگی میان سلامت روان و حمایت اجتماعی مثبت میباشد.شواهد پژوهشی دیگر مبنی بر اینکه طرق غیرانطباقی تفکر و رفتار در افرادی با حمایت اجتماعی کم روی میدهد و میزان حمایت اجتماعی موجود شخص هم در آسیبپذیری و هم در مقابله وی نقش دارد.براساس یافتههای پژوهش حاضر 10% از دانشجویان دسترسی عملی به حمایت اجتماعی ندارند.این یافته باتوجه به نتایج ذکر شده در رابطه بااهمیت حمایت اجتماعی در سلامت روان لزوم ارائه خدمات و مداخلات لازم جهت دسترسی دانشجویان به حمایت اجتماعی را آشکار میگرداند
خلاصه ماشینی:
"سلامت روانی و حمایت اجتماعی حمید پیروی1/احمد عابدیان2پرسشها -سلامت و آسیبپذیری روان چگونه است؟ -حمایت اجتماعی به چه صورت است؟ -حمایت اجتماعی چه نقشی در سلامت روان دانشجویان دارد؟چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوههای مقابلهای و حمایت اجتماعی با سلامت روانی در انشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران انجام شده است.
مسأله اصلی که در پژوهش حاضر دنبال میشود برسی رابطه میان سلامت روانی با شیوه های مقابلهای و حمایت اجتماعی در دانشجویان ورودی سال تحصیلی 84-1383 دانشگاه تهران است.
پژوهش حاضر درپی آن است تا به این سوال پاسخ دهد که آیا میتوان از روی شاخص های شیوههای مقابله با فشار روانی و حمایت اجتماعی و نیز پارهای از متغیرهای جمعیت شناختی بر مبنای شاخص سلامت روانی میزان آسیبپذیری دانشجویان را مشخص نمود.
(1) hern (2) mitchel در پژوهشی که خدایاری فرد و همکاران(1380)بر روی دانشجویان دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم،تحقیقاات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران نتایج نشان میدهد که دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بیشتر از شیوه مقابلهای حل مسئله و تفریحات جسمانی استفاده میکنند،در حالی که دانشجویان دختر بیشتر از مهارتهای مقابلهای حمایت اجتماعی و امجام کار سخت استفاده میکنند.
پژوهشهای انجام گرفته بر روی دانشجویان ایرانی(مصباح و جعفری،1384؛بخشیپور رودسری،1382 و مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران،1383 و هومن 1377)نیز نشانگر این بوده که دانشجویانی که از حمایت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، دارای سلامت عمومی بیشتری بوده و نیز رضایت بیشتری از زندگی داشتهاند.
بررسی میزان سلامت روانی دانشجویان ورودی سال 1375 دانشگاه علوم پزشکی کاشان نشان داد 5/28%از آنها دچار یکی از اختلالات روانشناختی میباشند که این میزان در دانشجویان غیربومی،دختران و دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقمندی کمی دارند،بیشتر است (عکاشه،1379)."