Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش ضمن خدمت کتابداری در تهران (در سالهای 4-1373)

نویسنده:

(15 صفحه - از 109 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : مراکز اطلاعاتی ،آموزش ضمن خدمت کتاب‌داری ،کتابداران ،کارکنان ،دوره‌ها تأمین نیازهای آموزشی کتابداران ،مجری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ،خدمت کتاب‌داری در تهران ،مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی ،مراکز مجری مجری دوره‌های آموزشی ،متخصص ،آموزش کارکنان ،کتابداران و اطلاع‌رسانان غیرمتخصص ،مرکز اطلاعات و مدارک علمی ،توزیع مراکز مجری دوره‌های آموزشی ،اجرای دوره‌ها تأمین نیازهای آموزشی ،سازمان ،مدرسان ،نیازهای آموزشی کتابداران و اطلاع‌رسانان ،مراکز اطلاعاتی محسوب ،کتابخانه‌های ملی و مراکز اطلاعاتی ،برنامه ،غیرمتخصص ،حرفه‌ای ،مراکز مجری ،دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کتاب‌داری ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،برگزار ،شرایط مراکز مجری مجری ،سطح متخصص دوره برگزار ،خدمات مراکز اطلاعاتی

آموزش ضمن خدمت کتابداری از جمله مهم‌ترین عملکردهای مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی محسوب می‌شود و تحقیق حاضر به بررسی این آموزش‌ها در 9 مرکز دولتی‌ شناسایی شده در تهران می‌پردازد.اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه‌های ارائه‌شده به مراکز به‌ دست‌آمده نشان می‌دهد که این مراکز هریک مستقلا به طراحی دوره پرداخته و هدف اکثر آنها در اجرای دوره‌ها تأمین نیازهای آموزشی کتابداران و اطلاع‌رسانان غیرمتخصص بوده است.در این‌ تحقیق مشخصات دوره‌ها،شرایط شرکت در دوره‌ها،دروس ارائه شده و سایر ویژگی‌های‌ دوره‌های هریک از مراکز بررسی و در پایان پیشنهاداتی ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"هریک از مراکز در برگزاری دوره‌ها به یک یا چند هدف از اهداف زیر اشاره کرده‌اند: -فراهم کردن امکان رشد و ارتقاء شغلی برای کتابداران؛ -بالا بردن سطح خدمات کتابداری در سطح کشور؛ -تربیت نیروی انسانی موردنیاز سازمان و سایر سازمان‌ها در زمینه‌های موضوعی مورد نیاز به منظور هماهنگی معلومات و مهارت‌های کسب‌شده با وظایف شغلی؛ -تربیت کتابداران غیرمتخصص سازمان به منظور اجرای عملی فعالیت‌های کتابخانه زیر نظر نیروی متخصص؛ -آشنایی و روزآمد نگاه‌داشتن کتابداران و اطلاع‌رسانان با مسائل علمی مرتبط با حرفه؛ -تأمین نیازهای آموزشی کتابداران تجربی غیرمتخصص در سازمان متبوع؛ -آشنا ساختن کاراموزان با اصول اولیه و عملی کتابداری و اطلاع‌رسانی به نحوی که پس از طی دوره قادر باشند در حد کمک کتابدار کارهای کتابخانه را انجام دهند؛ -انتقال تجارب و آموخته‌ها در حوزه‌های مرتبط با کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ -افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران. این امر باتوجه به این‌ نکته که اکثر مراکز،آموزش سطوح غیرمتخصص را مد نظر داشته و بیشتر برای این سطح دوره‌ برگزار کرده‌اند قابل تفسیر است،زیرا برای این سطح ارائه مقدمات کتابداری به منظور آشنایی‌ آنها با این حرفه ضرورت دارد و از طرفی چون به نظر می‌رسد که اکثر مراکز با برگزاری این‌ دوره‌ها می‌خواهند عدم حضور کتابدار متخصص رابا استفاده از نیروهای غیرمتخصص موجود جبران کنند،ازاین‌رو،لازم است که وظایف کلیدی و اصلی کتابدار در هر کتابخانه یعنی‌ فهرست‌نویسی،رده‌بندی،و برگه‌آرایی در برنامه آموزشی این افراد گنجانده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.