Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه ها و آموزش از راه دور

نویسنده:

مترجم:

ISC (10 صفحه - از 124 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : آموزش از راه دور، نظام آموزش از راه دور، کتابخانه، تسهیلات، دانشجویان، هندوستان، تلویزیون، رادیویی، راه دور به‌منظور ارائه آموزش، خدمات

این مقاله به تشریح مفهوم آموزش از راه دور و تعریف آموزش‌های رسمی و غیررسمی‌ پرداخته و وضعیت نظام آموزش از راه دور سیاست‌های ملی در آموزش(به‌طور اعم)و آموزش‌ از راه دور(به‌طور اخص)را در کشور هندوستان مورد بحث قرار می‌دهد.نویسنده همچنین‌ رسانه‌های مربوط به این نوع آموزش را برشمرده و سپس به تشریح نقش کتابخانه در آموزش و خدمات گوناگونی که توسط آن ارائه داده می‌شود پرداخته و نقش کتابدار را در نظام آموزش از راه‌ دور بیان می‌کند.اموزش در حالات گوناگون نظیر رسمی و غیررسمی همواره به‌عنوان یک عامل‌ مهم در جریان توسعهء بشری شناخته شده و در سال‌های اخیر آموزش از راه دور به منظور ارائه‌ آموزش از طریق مواد چاپی،رادیو و تلویزیون به هزاران نفر که هرگز به مدرسه یا دانشگاه‌ دسترسی نداشته‌اند،ظاهر گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"در مورد مشاغل نیز این امر از طریق هدایت و راهنمایی توسط مشاوران،دارای فرصت‌های مناسب برای انجام آزمون‌های مهارت،قدرت خلاقیت و قابلیت‌ها امکان‌پذیر است و در این رابطه لازم است تأکید بیشتری بر مشاغل ماشینی که در جهت معینی‌ هدایت می‌شوند،به عمل آید،زیرا اکثر دانشجویان از میان توده معمولی مردم نظیر کارگرانند و این افراد در شرایط استفاده از آموزش‌های رسمی نیستند. برای حل مشکلات در این زمینه،نظام آموزش از راه دور می‌تواند تعدادی‌ کتابخانه دانشکده‌ای یا ناحیه‌ای را انتخاب کرده و خدمات مختلف کتابخانه‌ای را به انواع‌ دانشجویان در دانشکده‌های ناحیه‌ای مخصوص یا کتابخانه‌های ناحیه‌ای انتقال دهد. در زمینه نظام آموزش از راه دور فعالیت‌های جانبی کتابخانه‌ای در جهت تلقین عادت به مطالعه و انجام تبلیغات برای نشان دادن‌ شرح وظایف و خدمات این نظام و توسط ارائه خدمات وسایل ارتباطجمعی نظیر رادیو، تلویزیون،نوارهای ویدئویی،نوارهای ضبط صوت،فیلم،و غیره انجام می‌گیرد. سیاست‌های انتخاب و سفارش در تأسیس کتابخانه برای نظام آموزش از راه دور دانشگاه‌های آزاد دارای دو نوع کتابخانه هستند:1)کتابخانه مرکزی؛2)کتابخانه‌هایی به‌ منظور مراکزی جهت مطالعه. همچنین کتابدار منابع باید به عواملی نظیر بودجه،وقت و انرژی توجه داشته باشد و شخص کتابدار می‌تواند از کتابشناسی‌های موضوعی تهیه‌شده برای دوره‌های معرفی‌شده‌ جدید استفاده کند و در امر انتخاب به عواملی از قبیل استنادها،لیست مجلات،آخرین‌ فهرست اسامی ناشران و فروشندگان کتاب،نقدنامه‌های موجود در مجلات و کتب،پوشش‌های‌ اضافی کاغذی روی جلد کتاب‌ها و نیز بازدید از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب توجه کافی‌ مبذول دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.