Skip to main content
فهرست مقالات

استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی: پیش نویس ویرایش 1995

مترجم:

ISC (32 صفحه - از 91 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، کارکنان، اطلاعات، استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی، دانشگاه، کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابداران، دانشجویان، کارکنان کتابخانه، مواد کتابخانه

استاندارد حاضر برای کتابخانه‌های دانشگاهی که در دو سطح کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد دانشجو دارند تدوین شده است.استانداردهایی برای رسالت،مقاصد،و هدف‌های‌ کتابخانه؛مجموعه‌ها؛سازماندهی؛کارکنان؛خدمات؛ساختمان و تسهیلات؛اداره؛و بودجه ارائه‌ شده است.مهم‌ترین بخش این مقاله تفسیرهای مربوط به هربخش استاندارد است.

خلاصه ماشینی:

"ضرورت وحدت و یکپارچگی مواد و اطلاعات،و اهمیت این یکپارچگی برای تمام‌ گروه‌های آموزشی دانشگاهی مستلزم آن است که بیشتر آنها(ولو نه همهء آنها)را کتابخانه انتخاب‌ کند و سازمان دهد و در دسترس مراجعه‌کنندگان بگذارد تا بتوان به بهترین نحو،منابع اطلاعات‌ دانشگاه را شناسایی کرد و توازن بخشید و در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دارد. این عوامل عبارتند از: عوامل سازمانی کتابخانه نوع خدمات و برنامه‌ها اندازهء کتابخانه و نوع ساختمان و تسهیلات ساعات عرضهء خدمات نمونه‌هایی از خدمات و برنامه‌ها: خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی آموزش آشنایی با کتابخانه(کتابشناسی) خدمات رایانه‌ای گسترش مجموعه بایگانی اسناد(آرشیو) خدمات سمعی و بصری عوامل دانشگاهی درجات علمی‌یی که دانشگاه اعطا می‌کند تعداد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه برنامه‌های کمکی‌[آموزشی‌] نمونه‌هایی از عوامل دانشگاهی: برنامه‌های دانشجویی دورهء کارشناسی برنامه‌های دانشجویی دورهء کارشناسی ارشد تحقیقات آموزش از طریق محیط اجتماعی آموزش مداوم استاندارد 5:خدمات 5. توفیق در انجام این‌ خواسته مستلزم آن است که کتابداران با مدرسین دانشگاه تماس نزدیک داشته باشند تا به خوبی‌ از هدف‌های آموزشی و روش‌های تدریس آنان مطلع شوند و در مقابل،آنان را از خدمات و منابعی که کتابخانه می‌تواند در اختیار ایشان قرار دهد آگاه کنند. از این‌رو،همکاری نزدیک میان کتابداران و مدرسین از اهمیت فراوانی برخوردار است؛و البته این‌ همکاری می‌بایست برنامه‌ریزی شده و منظم باشد و این امر مستلزم آن است که کتابداران باید همراه مدرسین به بررسی وضعیت واقعی و بالقوهء منابع کتابخانه بپردازند،همگام با آنان در بهبود خدمات کتابخانه برای فعالیت‌های آموزشی ایشان بکوشند،و آنان را از امکانات و توانایی‌های کتابخانه آگاه کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.