Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش مدیریت اطلاعات علوم پزشکی: طرحی منسجم و هماهنگ

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 109 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، آموزش مدیریت اطلاعات علوم پزشکی، آموزش مدیریت اطلاعات، پزشکی، آموزش، دانشجویان، برنامهء آموزش مدیریت اطلاعات، کتابخانه، هدف برنامهء آموزش مدیریت اطلاعات، هدف برنامه‌های آموزش مدیریت اطلاعات

شتاب رشد کمی و کیفی اطلاعات در زمینهء بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در بیست سال گذشته دانشجویان و متخصصان این رشته را ناچار کرده است که به آموزندگانی‌ فعال تبدیل شوند و تنها به دریافت اطلاعات اکتفا نکنند.در این مقاله،ابتدا آموزش‌ مدیریت اطلاعات‌3و یادگیری فعال،مستقل و دستیابی به سواد اطلاعاتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.در ادامه،شناخت وجه تمایز آموزش از تعلیم،که از عوامل ضروری برای‌ ایجاد هر برنامهء آموزشی موفق است،موانع ارتقای تعلیم و رساندن آن به حد آموزش،مورد بحث قرار خواهد گرفت.فرد از این طریق مدیریت اطلاعات می‌تواند به سواد اطلاعاتی دست‌ یابد و مهارت لازم برای دستیابی به اطلاعات،و توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری پیدا کند.

خلاصه ماشینی:

"به‌طور کلی آموزش چگونگی استفاده از اطلاعات در کتابخانه‌های علوم پزشکی به شکل‌ کنونی دارای یک یا چند مورد از مختصات زیر است: برنامه‌های آموزشی آموزش به صورت دوره‌ای مجزا و ادغام نشده در دروس؛ بیشتر به شکل آموزش کتاب‌شناسی؛ آشنایی دانشجویان با منابع و خدمات کتابخانه‌ای در آغاز هر نیم‌سال و قبل از شروع‌ کلاس‌ها؛ شرکت اختیاری در هفتهء آشنایی با کتابخانه؛ آموزش به صورت سخنرانی و نمایش طرز کار؛ آموزش چه‌گونگی استفاده از اطلاعات چاپی به صورت تعلیم در هفتهء آشنایی با کتابخانه‌ در ابتدای نیم‌سال؛ آموزش چه‌گونگی استفاده از اطلاعات الکترونیکی و دیسک‌های فشرده در بیشتر کتابخانه‌ها هم به صورت برنامه‌ریزی شده در روزهای معین و هم اجرای کاوش از سوی کتابداران‌ مرجع به درخواست کاربر. چهارچوب برنامه نشریه پزشکان برای قرن بیست و یکم:آموزش حرفه‌ای عمومی برای پزشکان و آماده‌سازی برای دانشگاه پنج نوع مهارت را در یادگیری برای دانشجویان پزشکی مد نظر قرار داده است که برنامهء مدیریت اطلاعات می‌تواند سه مورد از این مهارت‌ها را دارا باشد(برن‌هام، 1995،247): 1)اطلاعات معتبر و مرتبط روی برگهء پرسشنامهء مراقبت بیمار را از یک کتابخانهء سازمانی‌ بازیابی کنید. این برنامه به توانایی در انجام موارد زیر توجه دارد: یافتن مطالب با استفاده از فهرست رایانه‌ای پیوسته کار با منابع پزشکی و کتاب‌های درسی کار با ایندکس مدیکوس‌3و مدلاین‌4برای ارزیابی اطلاعات کار با نمایه‌ها و چکیده‌ها در نظام پیوسته کار با نمایه‌ها و چکیده‌ها در نظام پیوسته در حوزه‌های دیگر کاربرد گریت‌فول مد5 قانونمند و متعادل کردن استراتژی کاوش شناسایی بهترین منابع برای نیازهای اطلاعاتی خاص دسترسی به متون پزشکی در خارج از محیط پزشکی اهداف مدیریت برای دانشجویان سال اول پزشکی عبارت از هدایت آنهابه سازمان اساسی‌ کتابخانه،معرفی کتاب‌ها و مجلات پزشکی،و ایجاد بینشی کلی از ایندکس مدیکوس و مدلاین‌ در پایان دورهء آموزش مدیریت اطلاعات است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.