چکیده:
هدف پاسخ به این سؤال است:در شرایطی که فنآوری اطلاعات به صورت دائم در حال تحول است چهگونه میتوان برنامههای آموزشی متناسبی را برای دانشکدههای کتابداری و اطلاعرسانی تدوین کرد؟تحول در فنآوری اطلاعات نه تنها این دانشکدهها را در جوام فرا- صنعتی مورد تأثیر قرار داده بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از این تأثیر مصون نماندهاند. برنامههای آموزشی،دیگر ماهیت ثابتی ندارند؛بلکه برای حفظ تعادل با دگرگونیهای حادث شده به صورت دائم در حال تحول هستند.تدوین برنامههای کارآمد بررسی دقیق اوضاع اجتماعی را طلب میکند.هدف برنامههای آموزشی تربیت افراد حرفهای است که بتوانند در چنین شرایطی به کار بپردازند.چنین افرادی به نامهای مختلف مانند مدیران اطلاعاتی نامیده میشوند.دانشکدههای کتابداری هنوز به وجود دروس اصلی،انتخابی و تخصصی در برنامههای آموزشی پایبند هستند.درحالیکه دانشگاههای امریکایی دست به دگرگونیهای سریع و همه جانبه زدهاند،دانشگاههای انگلیسی روی به دگرگونیهای تدریجی آوردهاند و دانشگاههای ایرانی علیرغم این که به لزوم این دگرگونیها اعتقاد دارند اصلاحات نامتعادلی را در برنامههای آموزشی به وجود آورده و میآورند.
خلاصه ماشینی:
"مقاله تأثیر فنآوری اطلاعات بر آموزش کتابداری،با توجه به برنامههای درسی دکتر زهیر حیاتی1 چکیده:هدف پاسخ به این سؤال است:در شرایطی که فنآوری اطلاعات به صورت دائم در حال تحول است چهگونه میتوان برنامههای آموزشی متناسبی را برای دانشکدههای کتابداری و اطلاعرسانی تدوین کرد؟تحول در فنآوری اطلاعات نه تنها این دانشکدهها را در جوام فرا- صنعتی مورد تأثیر قرار داده بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از این تأثیر مصون نماندهاند.
وجود مفاهیمی،مانند بازیابی اطلاعات توزیع اطلاعات،و مدیریت کتابخانهها نشاندهندهء این است که کتابخانهها به کتابداری و اطلاعرسانی شکی ندارند که برنامههای درسی را باید با شرایط جدید هماهنگ سازند ولی آنها به انجام دگرگونیهای انقلابی عقیدهای ندارند.
در اغلب تلاشهایی که تحت شرایط جدید برای تغییر برنامههای درسی و دستیابی به دیدگاههای آینده انجام شده،از الگوهای پیشنهادی تا برنامههای اجرا شده،همه بر این قول هستند که برنامهء آموزشی باید شامل دروس اصلی و پیشرفته باشد.
گرچه درس علم اطلاعرسانی در برنامهء دروس دورهء فوق لیسانس کتابداری تا زمان انقلاب فرهنگی(1359-1362)،که برنامههای درسی مواجه با تحول اساسی گشت،وجود داشت اما در هیچ زمانی موجب ورود تدریس فنآوری اطلاعات در برنامههای درسی دوره فوق نشد( Hayati,1996:167 ).
برنامهء درسی در زمینههای خودکاری خدمات کتابخانه احتمالا مییابد برای دانشجویان جالب باشد دانشجویان در درس فهرستنویسی و ردهبندی نه تنها با شیوههای سنتی این کار آشنا میشوند بلکه به آنها آموزش داده میشود که چگونه فهرستنویسی و ردهبندی پیوسته را انجام دهند.
گرچه دانشکدههای کتابداری باور دارند که برنامههای آموزشی در سطح فوق لیسانس حاوی نوعی تخصص باشد ولی کوتاه بودن طول مدت تحصیل در این دوره که در بیشتر کشورها یک سال است امکان ارائهء آموزشهای تخصصی گسترده را نمیدهد."