Skip to main content
فهرست مقالات

کتابداران قرن بیست و یکم

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 98 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، کتابداران، آموزش علم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانان عصر فن‌آوری اطلاعات متذکر، فن‌آوری اطلاعات، کتابداران و اطلاع‌رسانان عصر فن‌آوری، پرورش کتابداران و اطلاع‌رسانان عصر، سواد اطلاعاتی، نظام آموزش علم کتاب‌داری، فن‌آوری اطلاعات بر حرفهء کتاب‌داری

بنابر باور برخی افراد در آینده‌ای نه چندان دور،در کتابخانهء مجازی نیازی به کتابداران‌ و اطلاع‌رسانان برای پاسخگویی به مراجعان نیست.برخی دیگر معتقدند که راه درازی تا رسیدن‌ به کتابخانهء مجازی باقی است،و تلاش می‌کنند دانش خود را با مطالعه فن‌آوری اطلاعات روزآمد نگه دارند.مقاله ضمن ارائهء تعاریفی برای سواد اطلاعاتی و شبکه‌ای،فرد باسواد اطلاعاتی و شبکه‌ای را نیز توصیف می‌کند.تأثیر فن‌آوری اطلاعات بر حرفهء کتابداری در عصر انفجار اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.در انتها ضمن ارائه پیشنهادات،تجدیدنظر در نظام آموزش‌ علم کتابداری و اطلاع‌رسانی کنونی را برای پرورش کتابداران و اطلاع‌رسانان عصر فن‌آوری‌ اطلاعات متذکر می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی برخی از آنان خود را باخته و معتقدند در آینده‌ای نه چندان دور دیگر نیازی به کتابداران و اطلاع‌رسانان در کتابخانهء مجازی‌1نداریم و هوش مصنوعی‌2توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای‌ اطلاعاتی مراجعان در راهنمایی آنان جهت دسترسی و بازیابی اطلاعات مورد نیازشان را دارد. این امر امکان‌پذیر نیست مگر با شناخت خصوصیات‌ لازم فرد با سواد اطلاعاتی و شبکه‌ای و انجام تحولات لازم در آموزش علم کتابداری و اطلاع‌رسانی به منظور پرورش چنین افرادی،و همیاری کتابداران در کسب مهارت‌های لازم و آموزش خویش. مهارت‌های لازم نامبرده نیز،شامل این موارد است:الف)شناسایی اطلاعات‌ مورد نیاز برای اهداف خاص؛ب)بازیابی اطلاعات مورد نیاز در شبکه‌ها توسط روش‌ها، مهارت‌ها،و ابزارهای مورد نیاز بازیابی اطلاعات؛ج)گزینش و ارزیابی اطلاعات به دست آمده‌ از شبکهء اطلاعاتی در زمینهء خاص؛د)ایجاد هماهنگی و سازماندهی اطلاعات شبکه‌ای با دیگر منابع به منظور افزایش ارزش آن؛هـ)کاربرد،تحلیل،و ارائهء اطلاعات شبکه‌ای به منظور حل‌ مسائل و یادگیری مداوم(:ص 85). دگرگونی‌ها نه تنها بر فرایند فراهم‌آوری و خدمات‌ کتابخانه،بلکه بر نحوهء دسترسی استفاده‌کنندگان به اطلاعات و مهارت‌های لازم جهت انجام‌ بهینهء این امر تأثیرگذار بوده است(11:ص 272)فن‌آوری جدید سبب شده از کتابداران تحت‌ عناوین متخصصان شبکه،واسطه‌های اطلاعاتی،و طراحان نظام یاد شود. همان‌طور که ذکر گردید،به منظور حفظ ارزش و جایگاه حرفهء کتابداری و اطلاع‌رسانی در جامعهء اطلاعاتی آینده،تجدید نظری در نظام آموزش علم کتابداری و اطلاع‌رسانی کنونی برای‌ پرورش کتابداران و اطلاع‌رسانان عصر فن‌آوری اطلاعات باید صورت گیرد. کتابداران و دانشجویان رشتهء کتابداری باید از فرصت‌ها و موقعیت‌های پدید آمده توسط آموزش رسمی و غیر رسمی،یاری‌ مطالعات فردی،و پی‌گیری پیشرفت‌های نوین فن‌آوری اطلاعات در جهت روزآمد نگاه داشتن‌ دانش خویش و کسب مهارت‌ها و توانایی‌های لازم در جامعهء اطلاعاتی آینده بهره گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.