Skip to main content
فهرست مقالات

اینترنت و آموزش عالی

نویسنده:

مترجم:

ISC (6 صفحه - از 111 تا 116)

کلید واژه های ماشینی : اینترنت، اطلاعات، اینترنت و آموزش عالی، فن‌آوری اطلاعات، فن‌آوری اطلاعات و اینترنت تحولی، عصر اطلاعات، آموزش عالی امریکا، فن‌آوری اطلاعات در بهره‌وری دانشگاهی، فن‌آوری اطلاعات در فرایند آموزش، اقتصاد

اینترنت و آموزش عالی عنوان نشریه‌ایست که اولین شمارهء آن در آغاز سال 1998 منتشر شده است.مقالهء حاضر نیز یادداشت سردبیری این نشریه است که استاد عزیز و ارجمندم‌ جناب آقای آذرنگ به دلیل اهمیت و نگرش انتقادی آن جهت ترجمه برای سردبیر محترم‌ فصلنامه کتاب جناب آقای دکتر حری فرستاده‌اند.ایشان نیز به واسطهء لطف و علاقه‌شناسی نکته‌ بینانه،ترجمهء این یادداشت سردبیری را به اینجانب واگذار کردند.با توجه به رشد و توسعهء چشمگیر و حیرت‌انگیز شبکهء جهانی اینترنت و ابزارها و خدمات آن،و نیز انبوه مقاله‌ها، گزارش‌ها،نشریات و کتاب‌های مختلف نگاشته شده در این زمینه،مقالهء حاضر با نگاهی فرانگر تلاش کرده است تا تحولات اثرگذار اینترنت بر آموزش،اقتصاد،کار و صنعت را در قالبی موجز به‌ تصویر کشد.امید است مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"با آن که هیچ‌ دلیلی برای پذیرش منفعل تحلیل شومپیتر و قبول غیر انتقادی و منفعل نظر گیتس دربارهء بازار نو ظهور اطلاعات وجود ندارد،بر این عقیده هستیم که مجلهء اینترنت و آموزش عالی کار خود را با این اندیشه آغاز می‌کند که تحولات فراوانی رخ داده،و کشش‌های این بازار پرطمطراق و نامتعارف در بازار فعالیت‌های دانشگاهی نیز ایفای نقش می‌کند. باک از ما در مورد این مسائل و مشکلات جدی به شدت انتقاد می‌کند و معتقد است:"اگرچه زمان زیادی را طلب می‌کند،اما هر مؤسسهء آموزشی باید منتهای تلاش خود برای مطالعهء فرایند یادگیری و ارزیابی اثرات برنامه‌ها بکند. به منظور انجام چنین رسالتی،امید داریم‌ که به انتشار مقاله‌هایی بپردازیم که به تمامی مسائل فوق اشاره کند،به ویژه مسائلی که با مقیاس‌های تجربی مربوط باشند،که از طریق آنها فن‌آوری‌های اطلاعاتی مانند اینترنت و البته‌ نشر الکترونیک و فرامتن به کمک دستاوردهای سنجش‌پذیر در فرایند آموزش می‌شتابند. دلایل این نظر نیز بسیار است، اولین و مهم‌ترین توجیه مادر نشر مجلهء«اینترنت و آموزش عالی»به شکل چاپی،این عقیدهء ناشر است که اگرچه باید در موردگذار از مرحلهء چاپی به شکل الکترونیکی و رقمی شده‌ اندیشید،اما او خود را متعهد می‌داند که نخستین و به دلایل خاص خود به انتشار این نشریه به‌ شکل سنتی(چاپی)اقدام کند. همهء ما که در عصر انقلاب اطلاعات به سر می‌بریم بر این حقیقت‌ واقفیم که وضعیت بازار انتشارات صرفا و کاملا رقمی شده به خوبی ترسیم نشده است و تعجبی‌ نیست که ناشر این نشریه نیز حد اقل در آغاز کار انتشار این نشریه،عرصه‌ای قابل پیش‌بینی‌تر و میانه‌روتر را ترجیح می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.