چکیده:
در این پژوهش نظرات دانشجویان و مدرسان دروس عملی شش دانشگاه دولتی اصفهان،اهواز،تبریز،تهران،شیراز،مشهد که سابقه بیشتری در امر تدریس رشته کتابداری داشتند،درباره کمیت دروس عملی مورد بررسی قرار گرفت.دانشجویان شش دانشگاه مورد پژوهش تصادفی انتخاب شدند و بین آنان پرسشنامه موردنظر توزیع گردید.به علت محدودیت تعداد اعضای هیأت علمی تمامی کادر آموزشی دانشگاههای موردنظر برای تحقیق در نظر گرفته شدند.بعد از دریافت پرسشنامهها،برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی و فرول مجذور خی استفاده شد،در مقاله یافتههای تحقیق ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"در گزارش"تحلیلی بر نیازهای آموزشی کتابداران علوم پزشکی ایران"به عمده مشکلاتی که فارغ التحصیلان رشته کتابداری پزشکی برخورد نمودهاند به شرح زیر اشاره میشود: تأکید برنامه بیشتر بر خدمات فنی و فهرستنویسی بوده و توازنی در امر آموزش و ساعات تدریس دروس پایه و اصلی وجود نداشته است.
در تحقیق دیگری با عنوان"بررسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی از دید فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته در دانشگاه شیراز"به مواردی اشاره شده است: با توجه به پیشرفت سریع فنآوری،لازم است که دروس بیشتری در زمینه فنآوری اطلاعات و کاربرد رایانه در کتابخانه ارائه گردد گرایشهای موجود در برنامه آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی از نظر محتوایی بایستی مورد تجدید نظر قرار گیرد(رکن الدین احمدی لاری،1375).
-کمیت اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی کتابداری برای هدایت و ارزیابی بخشهای عملی دروس کتابداری متوسط است.
-کیفیت تجربه اعضای هیأت علمی گروه آموزشی کتابداری دانشکدهها رای هدایت و ارزیابی بخشهای عملی دروس کتابداری از مطلوبیت زیادی برخوردار است.
نتیجهگیری با توجه به آنچه در فصول قبل مطرح شد هدف این پژوهش،بررسی نظرات دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه درباره کمیت و کیفیت دروس عملی(کارورزی،مجموعهسازی، آمادهسازی و تنظیم مواد و مرجع)است.
بر پایه نتایج و یافتههای حاصل از این پژوهش موارد زیر استنباط شده است: -کمیت اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی برای هدایت و ارزیابی بخشهای عملی دروس متوسط است.
3. با توجه به ارائه کارورزیها که در گروههای آموزشی متفاوت،یکسان عملی نمیشود وجود کتابهای درسی مشترک برای دروس عملی که مورد تأئید تمامی دانشگاهها باشد امری ضروری است تا دانشجویان تمامی دانشگاهها از نظر تجربه کسب شده در سطحی یکسان قرار داشته باشند."