Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد سازه های تشخیصی در مذاکره پرسش کاوی در خدمت مرجع

نویسنده:

مترجم:

ISC (10 صفحه - از 98 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،سازه ،تشخیص ،کاربر ،مراجعه‌کننده ،جویندگان اطلاعات ،پرسش کاوی در خدمت مرجع ،سازه‌های تشخیصی در مذاکره پرسش ،تضاد ،سازه‌های تشخیصی رابینسون ،عدم بلوغ و کمبود مهارت ،نیازهای جویندگان اطلاعات به کار ،کتابخانه ،کتاب‌دار مرجع ،مشاور ،کاربرد سازه‌های تشخیصی ،عدم بلوغ ،مهارت ،تجزیه و تحلیل سوالات مرجع ،طبقه‌بندی نیازهای جویندگان اطلاعات ،مذاکرات پرسش کاوی در خدمات ،فقدان ،فرایند ،جویندگان اطلاعات در خدمت مرجع ،تجزیه و تحلیل ،دانشجویان ،کار ،منابع اطلاعاتی ،آموزش کاربر ،مصاحبه

تجزیه و تحلیل سوالات مرجع و پاسخ‌گویی به آنها از جمله فعالیت‌های پر رمز و راز است.مفهوم‌"تشخیص‌"شاید بتواند راه‌حلی برای پیچیدگی فرایند تجزیه و تحلیل و پاسخ‌گویی‌ به سوالات مرجع باشد.تشخیص در خدمت مرجع برای روشن نمودن نیاز دقیق اطلاعاتی‌ مراجعه‌کننده به کار می‌رود.در مقاله حاضر انواع دسته‌بندی‌های مربوط به فرایند تشخیص ارائه‌ شده و خدمات مرجع در بافت این دسته‌ها سنجیده می‌شود.سازه‌های تشخیصی رابینسون به‌ عنوان جامع‌ترین و کاربردترین الگوها برای به کارگیری در مذاکرات پرسش کاوی در خدمات‌ مرجع به شمار می‌آید.این سازه‌ها عبارتند از:عدن تطابق شخصی،تضاد با سایر موارد مهم، فقدان دانش،عدم بلوغ و کمبود مهارت.این عناصر را می‌توان برای طبقه‌بندی نیازهای جویندگان‌ اطلاعات به کار گرفت.

خلاصه ماشینی:

"رابینسون‌8به تجدید نظر در نظام‌های طبقه‌بندی بوردین،پپینسکی،بیرن و کالینز9 پرداخت و مجموعه‌های زیر را پیشنهاد نود: -عدم تطابق شخصی؛ -تضاد با موارد مهم دیگر؛ -طرح‌های جدلی؛ -عدم اطلاع درباره محیط؛ -عدم بلوغ؛ -کمبود مهارت؛ سازه رابینسون در جدول شماره 1 ارائه شده است. این روش‌ شامل به کارگیری سازه تشخیصی رابینسون برای جویندگان اطلاعات است که به بخش مرجع‌ کتابخانه کاشیم ابراهیم‌1دانشگاه احمد و بلوی‌زار یا مراجعه مستمر داشتند. جویندگان اطلاعات گاه ممکن است تضاد درون شخصی را تجربه کنند و این هنگامی است‌ که دریافتن اطلاعات مورد نیاز منبعی مرجع توفیقی حاصل نکرده‌اند و انگیزه برای‌ جست‌وجوی منابع اطلاعاتی دیگر را از دست می‌دهند. این یافته شبیه به نتیجه‌ مطالعه‌ای است که توسط ادم و لاوال‌13انجام پذیرفت،آنها مطالعه خود را بر پایه ارزیابی‌ برنامه آموزشی کاربر در کتابخانه‌های دانشگاهی نیجریه بنا نهاده و بدین نتیجه رسیده‌اند که‌ برنامه آنها مشکلات بسیاری دارد که عبارتند از: -فقدان نیروی انسانی واجد شرایط برای تدریس(36 درصد) -کمبود زمان برای تدریس و کار عملی(27 درصد) -فقدان نظریه و روش‌شناسی(13 درصد) -وجوه ناکافی(9 درصد) -روش‌های ارزیابی ضعیف(9 درصد) -فقدان فلسفه(4 درصد) آنها"آموزش ضربتی کاربر"را با معرفی دوره اجباری یک ترمه در مورد"بهره‌گیری از کتابخانه‌"در تمامی دانشگاه‌های نیجریه پیشنهاد کردند که تمامی دانشجویان سال اول و کارکنان‌ دانشگاه به منظور افزایش سطح بهره‌گیری از مواد اطلاعاتی آن را بگذرانند. یافته ئ‌های به دست آمده از مصاحبه‌ توسط کتابدار مرجع کتابخانه کاشیم ابراهیم این نکته ر اآشکار ساخت که مجموعه‌های موجود در سازه رابینسون در مورد اطلاع‌جویان متعددی به کار گرفته شد که طی سال‌های 1987 تا 1995 با پرسش‌های خود به بخش مرجع کتابخانه می‌آمدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.