Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت سردبیر

نویسنده:

ISC (2 صفحه - از 5 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، مدیریت واحدهای اطلاع‌رسانی نگرش جامعه‌گرایانه، یادداشت سردبیر، اشاعهء اطلاعات، کتابخانه‌ها، بالقوهء کتابخانه به مواد اطلاعاتی، مخاطبان، مراکز اطلاعاتی تعریف‌شده، کتابش، کتابخانه و مراکز اطلاعاتی

خلاصه ماشینی: "در این نگرش فرد خاصی موردنظر نیست،بلکه براساس مخاطباتی‌ که از پیش برای کتابخانه و مراکز اطلاعاتی تعریف شده مجموعه‌ای فراهم می‌آید،براساس‌ همان مخاطبان گزینش صورت می‌گیرد،کمیتهء انتخاب تشکیل می‌شود،و حتی سطوح معرفتی‌ و تخصصی و نیز میزان زبان‌دانی باتوجه به چنین مخاطبان مفروضی پیش‌بینی می‌گردد. بیان دوم-یعنی‌"هر خواننده کتابش‌"-به یکایک مراجعان بالفعل و به‌عنوان افرادی که هر یک خواست و نیازی کاملا متمایز و متفاوت با دیگری دارد می‌نگرد. این نوع ارائه خدمات همان است که امروزه با عبارت‌''اشاعهء اطلاعات گزیده‌''از آن یاد می‌کنیم. در این نگرش،هر فردپایگاه کوچکی خاص خود دارد،این پایگاه در واقع صندوق‌ پستی اوست که آنچه قبلا طلب کرده است وارد آن می‌شود و طبق رویه و روند تعریف شده و مورد توافقی پیوسته روزآمد می‌گردد. به عبارت دیگر،در مدیریت واحدهای اطلاع‌رسانی نگرش جامعه‌گرایانه و فردگرایانه،به مثابه دو نوع استراتژی‌ همراه،می‌تواند اهداف کوتامدت،میان‌مدت،و بلندمدت اطلاع‌رسانی را محقق سازد،زیرا یکی به مخاطبان بالقوه می‌اندیشد و دیگری به مخاطبان بالفعل."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.