Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی (دولتی) شهرستان کرج

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 90 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران ،میزان رضایت شغلی کتابداران ،کتابداران ،کتابداران کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی ،تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران ،کارکنان ،شهرستان کرج ،میزان رضایت کتابداران از امکانات ،تخصصی ،میزان رضایت کتابداران ،اطلاعات ،افزایش میزان رضایت شغلی کتابداران ،میان میزان رضایت کتابداران ،میزان رضایت کتابداران از مدیریت ،دانشگاهی شهرستان کرج ،رضایت کتابداران از امکانات مادی ،پارامتر ،مدیریت ،حرفه ،جهت افزایش میزان رضایت شغلی ،میان میزان رضایت شغلی کتابداران ،پژوهش ،سازمان ،کارکنان کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی ،تعیین میزان رضایت شغلی افراد ،اطلاع‌رسانی ،امکانات آموزشی ،حد متوسط ،میزان رضایت کتابداران از روابط ،رضایت کتابداران از روابط انسانی

پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های تخصصی‌ و دانشگاهی شهرستان کرج انجام گرفته است.روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده‌ پرسشنامه و جامعهء آماری مورد مطالعه کتابداران(متخصص و غیرمتخصص)شاغل در کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی کرج است.یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایت کتابداران‌ از امکانات مادی،آموزشی،و امنیت شغلی در سطحی پایین‌تر از حد متوسط است،میزان‌ رضایت کتابداران از مدیریت و پایگاه اجتماعی در حد متوسط(تا حدودی)است و در این میان‌ میزان رضایت کتابداران از روابط انسانی موجود در محیط کارشان بیش از حد متوسط است.در پایان براساس یافته‌های پژوهش راهکارها و پیشنهادهایی جهت افزایش میزان رضایت شغلی‌ کتابداران ارائه گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"در کل براساس میانگین به دست آمده‌ (17/12)میزان رضایت کتابداران از این پارامتر پایین‌تر از حد متوسط است؛و این نتیجه‌ نمایانگر آن است که سازمان‌ها در تامین امکانات لازم جهت ارتقای سطح دانش و مهارت‌ کارکنان خود تلاش چندانی نکرده‌اند و این امر با نیاز روزافزون جامعه به اطلاعات روزآمد و اطلاع‌رسانی صحیح و همگامی با فن‌آوری‌های جدید مغایرت دارد. بررسی نتایج مربوط به این پارامتر نشان می‌دهد که 45 درصد از کتابداران‌ رضایت زیادی داشتند،32 درصد تا حدودی راضی بوده‌اند و 22 درصد رضایت چندانی‌ نداشته‌اند و باتوجه به میانگین به دست آمده(71/12)،می‌توان اذعان داشت که میزان رضایت‌ کتابداران از پایگاه اجتماعی حرفهء کتابداری در حد متوسط بوده است. رضایت شغلی برگرفته از پارامترها و جوانب‌ متعددی است که در این پژوهش 6 جنبهء مهم از آن مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که‌ میزان رضایت کتابداران از 3 پارامتر(امکانات مادی،امکانات آموزشی و امنیت شغلی)پایین‌تر از حد متوسط است،رضایت از دو پارامتر(خطمشی مدیریت و پایگاه اجتماعی حرفه)در حد متوسط و تنها میزان رضایت از یک پارامتر(کیفیت روابط انسانی)بیش از حد متوسط است. از سوی دیگر،میان میزان رضایت شغلی کتابداران با هریک از پارامترهای مورد بررسی(که‌ به ترتیب اولویت از نظر میزان تاثیر عبارتند از:امکانات آوزشی،خطمشی مدیریت،پایگاه‌ اجتماعی حرفه،امکانات مادی،و امنیت شغلی)با درجه اطمینان 99 درصد،ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد و این امر بیانگر تاثیر بسیار زیاد این عوامل در تعیین نوع نگرش کارکنان به‌ حرفه‌شان است،همچنین میان هریک از پارامترهای شغلی با سایر پارامترها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.