خلاصه ماشینی:
"در واقع باید بگوییم فلسفه علم اصول، مجموعه مسائلی است که بر اثر نگاه بیرونی یا درجه دوم حاصل میشوند؛ به شرط آنکه در علم دیگری به آنها پرداخته نشود؛ زیرا ممکن است برخی از این مسائل، در دانشهای دیگر حل و فصل شده باشند؛ یعنی خودشان از مسائل اصلی علم دیگری باشند.
پژوهش و حوزه: فلسفه اصول، صرفا تقریر جدیدی از مبادی معهود علم اصول خواهد بود یا اینکه خلأها را پر میکند؟ و به مباحث جدیدی که تا کنون به آن پرداخته نشده است نیز میپردازد؟ استاد لاریجانی: هر دو.
اگر در کلام این بحثها شده بود، در اصول یا فلسفه اصول نیازی به اعاده و تکرار آنها نیست؛ کما اینکه خیلی از مسائل و مباحث در علوم دیگر به نتایج و نقاطی رسیدهاند که دانشمند اصولی میتواند با تکیه بر آنها، خود را به تکرارشان دچار نکند؛ یعنی فقط از نتیجه بحثها استفاده کند.
آیا در اینصورت، دانشمند و عالم اصولی، باید به نتایج حاصل شده در علم دیگر بسنده کند یا لازم است او نیز در مقدمات و براهین مسئله تأمل کند و از نو به موضوع بپردازد؟ استاد لاریجانی: دو مسئله را باید از هم جدا کرد: یک مسئله این است که آیا یک اصولی که میخواهد در فقه مجتهد شود، لازم است مبادی مباحث علم اصول را کاملا و تفصیلا تنقیح کند؟ اگر اینگونه باشد، نباید صرفا به نتایج حاصل در علوم دیگر اکتفا کند."