چکیده:
تحقیق حاضر به جستجوی این می پردازد که دانشجویان چگونه منبع توسعه اند؛ یعنی
گذشته نگری و تقلید را به نوآوری و ابتکارات جدید تبدیل می نمایند؛ بر توسعه تاثیر می گذارند
و از آن نیز تاثیر می پذیرند. کیفیت زندگی آنها نیز که خود متغیری نسبی است، بستگی به پویائی
آنها دارد. مقاله حاضر راهکارهائی نیز بطور ضمنی ارائه می دهد مبنی بر اینکه چگونه جامعه
آماری مورد نظر در شهر تهران کیفیت زندگی خود را می تواند ارتقاء بخشد. تحقیق حاضر به این
موضوع می پردازد که نظام و خدمات دانشگاهی نیز تا چه حد در ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان
نقش دارند. پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوة دانشگاه و بکارگیر ی آنها، و هچنین ایجاد انگیزه های
لازم خود نیز در ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان نقش تعیین کننده ای دارند. عناصری چون
فرصت ها یا شاخص های اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی ها، گذران اوقات فراغت، امکانات مالی و
...، هر یک در جای خود، در چگونگی کیفیت زندگی دانشجویان نقش دارند. در مقاله حاضر
تعداد 487 دانشجوی دختر و پسر از دانشگاههای مختلف دولتی در شهر تهران بطور تصادفی
انتخاب، و از طریق پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطالعه حاضر با این فرض دنبال گردیده
است که : " توسعه موجد بهبود کیفیت زندگی است". بین سایر نتایج، مقاله به این نتیجه دست
می یابد که بهبود کیفیت زندگی دانشجویان خود نسل آینده را نیز با عطف ویژه به دختران، تا
جائیکه به تحصیلات عالی آنها مربوط می گردد، تحت تاثیر قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر راهکارهائی نیز بطور ضمنی ارائه میدهد مبنی براینکه چگونه جامعهآماری مورد نظر در شهر تهران کیفیت زندگی خود را میتوان ارتقاء بخشد.
بین سایر نتایج،مقاله به این نتیجه دستمییابد که بهبود کیفیت زندگی دانشجویان خود نسل آینده را نیز با عطف ویژه به دختران،تاجائیکه به تحصیلات عالی آنها مربوط میگردد،تحت تأثیر قرار میدهد.
در حالیکه کیفیت زندگی دانشجویان در این شهر رو به تغییر است،روش زندگی آنهانیز تحت تأثیر عواملی چون دانش جدید،دستیابی به تحقیق و توسعه،علم و تکنولوژی،و فنآوری اطلاعات "TI" که خود اثرات قابل توجهی برماهیت جامعه دارند (1996:slletsaC) ،رو به تغییر است.
تحقیق حاضر به دنبال این است که بهبود و اصلاح شاخصهای مختلفاجتماعی،اقتصادی و فرهنگی تا چه حد کیفیت زندگی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.
فشارهای مختلفی که در زندگی دانشجوئیبرآنها وارد میآید،نابرابریهای موجود بین آنها،چگونگی انتخاب همسر بین آنها،روابطخانوادگی بین آنها،سرور و شادمانی که خود نتیجه بهره بردن از کالاها و خدماتاست، (2003:dralloC) مسافرت و سیاحت بین آنها و توسط آنها،از دیگر مواردی است که دراین مطالعه مورد ارزیابی و مکاشفه قرار میگیرد؛و اینکه این عوامل تا چه اندازه در تعیین کیفیتزندگی آنها نقش دارند.
این نکته نیز مهم و قابل ذکر است که گرچه جوانان و دانشجویان به اشکال مختلفتحت تأثیر فرایندهای جهانی قرار میگیرند،در عین حال کیفیت زندگی آنها متفاوت باقیمیماند.
این نیز خود حائز اهمیت استکه دانشجویان جوان در اکثر نقاط ایران تحت تأثیر فرآیندهای جوانی قرار میگیرند،در حالیکهنتایج چنین تعاملاتی در همه جا یکسان نیست؛در بسیاری موارد منتج به الگوهای مشترک تغییر درجوامع جهان سوم میگردد؛یعنی روندهایی که به الگوهای بالاتر کیفیت زندگی منجرمیگردد.