Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی (تحلیل محتوای مقالات نشریات)

نویسنده:

(26 صفحه - از 68 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی ،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم ،بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی ،مفهوم ،مفهوم سواد اطلاعاتی مسئلهء پژوهش ،مفهوم سواد اطلاعاتی بیشترین ،حوزهء کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،بیشترین میزان همایندی ،مفهوم سواد اطلاعاتی ارتباط ،مفهوم سواد اطلاعاتی نشان ،کتابداران ،مفهوم سواد اطلاعاتی همایندی ،سواد اطلاعاتی بیشترین همایندی ،پژوهش ،منابع اطلاعاتی ،میزان همایندی سواد اطلاعاتی ،انواع مهارت‌ها بیشترین میزان همایندی ،آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی ،کتابخانه‌ها بیشترین میزان همایندی ،کتابخانه‌ها ،بیشترین ،ارتقای سطح سواد اطلاعاتی ،جهت آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی ،ارتباط میان مفهوم سواد اطلاعاتی ،مؤلفه‌های تشکیل‌دهندهء مفهوم سواد اطلاعاتی ،مفهوم سواد اطلاعاتی توانایی‌های انسان ،ارتباط بیشتری با مفهوم سواد ،حوزهء کتابداری و اطلاع‌رسانی ،سواد اطلاعاتی ارتباط و همایندی ،آموزش

بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی مسئلهء پژوهش حاضر را تشکیل داده است.منظور از بررسی،میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مرتبط با حوزهء کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ است.هدف این پژوهش،دستیابی به عناصر و مؤلفه‌های تشکیل‌دهندهء مفهوم سواد اطلاعاتی‌ است.روش این پژوهش روش تحلیل محتوی است و جامعهء مورد مطالعه،مقالات انگلیسی زبان‌ نمایه‌شده در بانک‌های اطلاعاتی لیزا و ایزا است که در فیلد موضوع با عنوان آنها عبارت سواد اطلاعاتی به کار رفته است.با ملاک قرار دادن حضور کلیدواژه‌ها در تزاروس اسیس و یا تزاروس‌ لیزا و یا توصیفگرهای ایزا و یا توصیفگرها و توضیحگرهای اریک،در مجموع 1468 کلیدواژه با فراوانی 24051،از مقالات جامعهء مورد مطالعهء این پژوهش استخراج گردید که این کلیدواژه‌ها پس از کنترل با تزاروس اریک،و براساس خوشه‌های موضوعی این تزاروس و مقایسهء آن با تزاروس اسیس،به تدریج سیزده مقولهء موضوعی را شکل داد که یافته‌های پژوهش از دل این‌ مقوله‌ها بیرون کشیده شد.

خلاصه ماشینی:

"میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به تسهیلات آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی همان‌طور که جدول 14 نیز نشان می‌دهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به‌ مدارس(89/52 درصد)بیشترین میزان همایندی را داشته است. میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء فرایندهای آموزش و یادگیری میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به انواع آموزش‌های مختلف همان‌طورکه جدول 15 نیز نشان می‌دهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به‌ آموزش کتابشناختی(97/65 درصد)همایندی بیشتری داشته است. میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به رویکردهای رایج در فرایند یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء فعالیت‌های رایج در حوزهء کتابداری و اطلاع‌رسانی همان‌طورکه جدول 17 نیز نشان می‌دهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به بازیابی‌ اطلاعات(91/23 درصد)بیشترین میزان همایندی را در میان مفاهیم مربوط به فعالیت‌های‌ رایج در حوزهء کتابداری و اطلاع‌رسانی داشته است. میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به انواع مدارک از نظر شکل فیزیکی آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء نظام‌ها،فن‌آوری‌ها و تجهیزات همان‌طورکه جدول 27 نیز نشان می‌دهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به‌ تجهیزات رایانه(25/56 درصد)بیشترین میزان همایندی را داشته است. مفهوم سواد اطلاعاتی و مفاهیم مربوط به گروه کتابداران یافته‌های حاصل از مقولهء اول نشان می‌دهد که مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به‌ کارشناسان و شاغلان حرفهء کتابداری و اطلاع‌رسانی بیشترین میزان همایندی را داشته است و یافته‌های دیگر این پژوهش نیز این نکته را تأیید می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.