چکیده:
باتوجه به سرعت تولید و اشاعهء اطلاعات در قرن حاضر و اختراع انواع ابزارهای اطلاعرسانی در جهان،در کشور ما روش دستیابی به اطلاعات و منابع علمی هنوز به طریقهء سنتی و به دور از ابزارهای جدید صورت گیرد.هدف تحقیق حاضر آن است که مشخص شود اعضای هیأت علمی گروههای مهندسی برق و رایانه دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران که خود از مدرسان تولید و ساخت ابزارهای اطلاعرسانی الکترونیکی هستند چگونه به منابع اطلاعاتی دسترسی پیدا میکنند،چه روشی را برمیگزینند،تا چه حد از ابزارهای الکترونیکی استفاده میکنند و در امر دستیابی تا چه حد موفق هستند.
خلاصه ماشینی:
"در تحقیقی که در این زمینه انجام گردیده به روشهای دستیابی اعضای هیأت علمی گروههای مهندسی برق و رایانه که خود بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در تولیدو ساخت ابزارهای الکترونیکی اطلاعرسانی دخالت دارند اشاره شده و علت استفاده از امکانات و همچنین راههای استفاده از منابع علمی مورد بررسی قرار گرفته است.
از آمار به دست آمده در جدول 2 اینطور مشخص هست که 71/82 درصد از اعضای هیأت علمی بهطور تمام وقت با گروههای آموزشی خود همکاری میکنند و براساس موارد تدریس، پژوهش،و یا مشاوره نیاز به منابع اطلاعاتی دارند و این وظیفه مرکز اطلاعرسانی یا کتابخانه مربوطه است که باید این اطلاعات را اختیار ایشان قرار دهد،زیرا تمام وقت بودن ساعت کار آنها زمان آزاد کمتری را باقی میگذارد تا از مراکز دیگر برای دریافت اطلاعات کمک بگیرند.
توزیع پراکندگی میزان استفادهء اعضای هیأت علمی از منابع مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق نتایج به دست آمده اکثریت یعنی 99 نفر(45/74 درصد)از کتاب بهعنوان عامل شناختهشده استفاده میکنند و به همین ترتیب نشریات تخصصی،گزارش مجامع علمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی دیگر از مسائلی که توسط پاسخگویان مورد توجه قرار گرفته است نبودن ارتباط بین کتابخانه گروه با کتابخانهها و پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی است که رفع این اشکال در ارتباط مستقیم با مسئولان امر میباشد،و حتی میتوان پیشنهاد کرد که کانون جامع فنی، مهندسی مانند کتابخانه بریتانیا تأسیس گردد ه شبکه ارتباطی بین کتابخانه گروهها را باهم و همچنین ارتباط با سایر کتابخانه و پایگاههای علمی داخلی و خارجی را تحت مدیریت خود داشته باشد و بدین صورت با دریافت مدارک از خارج در وقت و هزینه صرفهجویی میشود."