چکیده:
هدف این پژوهش،بررسی وضعیت کمی و کیفی کتابخانههای صنعت نفت شهر تهران است.اطلاعات موردنظر با استفاده از روش پیمایشی و مراجعه مستقیم به هریک از کتابخانههای فوق،مصاحبه و مشاهده به دست آمده است.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها،نشانگر وضعیت موجود این کتابخانهها است.نارساییهایی در ابعاد گوناگون از جمله نیروی انسانی متخصص،ساختمان و فضای فیزیکی،تجهیزات و امکانات،مجموعهء کتابخانه،تخصیص بودجه و...مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق،سعی شده است وضعیت کتابخانههای صنعت نفت شهر تهران باتوجه به نیروی انسانی،مجموعه،ساختمان و تجهیزات،خدمات به استفادهکنندگان،و به عبارتی اشاعهء اطلاعات،استفاده از نظام ماشینی و بودجه و...
چه راه کارهایی برای کارایی بیشتر و توسعهء کتابخانههای مورد پژوهش،میتوان پیشنهاد و منظور کرد؟ تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش جدول مربوط به نیروی انسانی شاغل در کتابخانهها از لحاظ تعداد،میزان تحصیلات،مدرک تحصیلی و جنسیت کارکنان،بیانگر این است که: 1.
تنها دو کتابخانه یعنی کتابخانه و مرکز اسناد علمی پژوهشگاه و مراکز اطلاعرسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیشترین درصد امکانات خدماتی را دارا میباشند و در مقابل کتابخانههایی که حداقل امکانات را دارا هستند: آموزش شرکت ملی گاز و آموزش مرکز پالایش و پخش هستند که پاسخگویی تلفنی دارند و سایر کتابخانهها خدمات متعارف و معمولی را ارائه میکنند.
یافتهها در زمینهء امکانات ماشینی نشان میدهد که در میان استفادهکنندگان از نظام ماشینی، 50 درصد جامعه،برنامه نرمافزاری خود را به صورت آماده از بازار تهیه میکنند و این نشانگر آن است که اکثر این مراکز دارای متخصص برای پیاده نمودن نظام رایانهای نیستند.
)در دو یا سه کتابخانه پیشرفته صنعت نفت چون:کتابخانه مرکزی شرکت نفت،کتابخانه و مرکز اسناد علمی پژوهشگاه،و مرکز اطلاعرسانی پتروشیمی که امکانات و منابع فهرستنویسی و سازماندهی روزآمد و نیروهای متخصص دارند به صورت خدمات متمرکز انجام شود.
این پیشنهاد همچنین در بیست و یکمین گردهمایی اطلاعرسانی با همکاری مسئولان کلیه کتابخانههای صنعت نفت در مناطق نفتخیز جنوب در سال 74 طرح شد و نیز یادآوری گردید که«پایگاه مزبور بر روی شبکه آماده بوده لیکن ضروریست کتب همه مراکز پس از سازماندهی واردپایگاه گردد»1."