Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت سردبیر

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 5 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"بسم الله الرحمن الرحیم‌ یادداشت سردبیر در شمارهء اخیر مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران(پاییز و زمستان 1379) مقاله‌ای تحت عنوان‌"ارزیابی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌های تربیت مدرس،تهران،و علوم پزشکی ایران(سال‌های 1365-1373)"درج گردیده که‌ به دلیل برخی نکات مندرج در آن لازم است برای روشن شدن ذهن برخی خوانندگان محتمل آن‌ مقاله به مواردی اشاره شود. ربط این صغرا و کبرا کجاست؟نخست آنکه اگر ارزیابی است،پس می‌بایست روش ارزیابانه (evaluative research مورد استفاده قرار می‌گرفت و لا بد مترو معیاری نیز برای ارزیابی در نظر گرفته شده است(که البته‌ اثری از هیچ ملاک و معیاری به چشم نمی‌خورد). اما حتی اگر با نظر آن دسته که‌"توصیفی‌"را روش می‌شمارند نیز موافق باشیم،تعریفی که‌ متون روش تحقیق از آن به دست داده‌اند چنین است:"هدف محقق از انجام این نوع پژوهش‌ توصیف عینی،واقعی،و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. و حال آنکه سراسر مقالهء مورد بحث انباشته از "دخالت یا استنتاج ذهنی‌"است؛به‌طور مثال در صفحه 50،اینکه ادبیات کودکان و نوجوانان‌ مورد علاقه و نظر[دانشجویان‌]نبوده است‌"،که در بند 4 و 5 همان صفحه آمده،دقیقا نوعی‌ استنتاج ذهنی است و شیوهء گردآوری اطلاعات و جامعهء مورد پژوهش چنین داده‌هایی را در اختیار نمی‌گذارند؛عبارت مبهم‌"عدم دربرگیری مسائل علمی موردنظر"،یا"به ظاهر رعایت این اصل‌ مهم را ضروری ندانسته... در بخش منابع مورد استفاده آمده است که‌"به دلیل محدود بودن منابع فارسی‌"از بررسی‌ میزان تازگی آنها صرف‌نظر شده است،اما هیچ کجا نیامده که تعداد منابع فارسی چه درصدی از کل‌ منابع بوده و حتی اگر به جدول بی‌سروته شمارهء 3 نیز اعتماد کنیم،درمی‌یابیم که تعداد منابع‌ فارسی به مراتب بیشتر از فرنگی بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.