Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مشارکتی و کاربرد آن در کتابخانه

نویسنده:

(13 صفحه - از 88 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : کارکنان ،مشارکت ،مدیریت ،مدیران ،کتابخانه ،مدیریت مشارکتی ،کتابداران ،سازمان ،مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ،پژوهش‌های ،کار ،رضایت ،نظریه ،انگیزش ،مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها ،رفتار ،سبک ،محیط کتابخانه ،نظریه‌های پژوهشگران برجستهء علوم رفتاری ،مدیریت مشارکتی در کتابخانه‌ها ،مکاتب ،رضایت شغلی کارکنان ،اهداف فردی کارکنان و اهداف ،مشارکت کارکنان در امور مدیریتی ،مشارکت کارکنان در شرایط تغییرات ،سبک مدیریت ،رضایت کارکنان ،استفاده از مشارکت کارکنان ،مدیریت مشارکتی و کاربرد ،اندیشهء مدیریت مشارکتی

:مدیریت مشارکتی که ریشه در تجارب التون مایو و همکاران وی دارد و بر نظریه‌های‌ پژوهشگران برجستهء علوم رفتاری استوار است،مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را مورد تأکید قرار می‌دهد.مقالهء حاضر ضمن تشریح زمینه پیدایش اندیشهء مشارکت،به توضیح‌ مفهوم مدیریت مشارکتی و کارکردهای آن در محیط کتابخانه می‌پردازد.از آنجا که مدیریت‌ مشارکتی افزون بر کارکردهای مثبت در تحقق اهداف سازمانی،در شرایط خاص تحول و دگرگونی‌ در سازمان‌ها نیز نقش مثبتی در جلب همکاری کارکنان و کاهش مقاومت آنها در برابر تغییر دارد، لزوم استفاده از سازوکارهای مشارکت در کتابخانه‌ها به‌ویژه در شرایط دگرگونی در تجهیزات و خدمات،در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که مدیریت‌ مشارکتی افزون بر کارکردهای مثبت در تحقق اهداف سازمانی،در شرایط خاص تحول و دگرگونی‌ در سازمان‌ها نیز نقش مثبتی در جلب همکاری کارکنان و کاهش مقاومت آنها در برابر تغییر دارد، لزوم استفاده از سازوکارهای مشارکت در کتابخانه‌ها به‌ویژه در شرایط دگرگونی در تجهیزات و خدمات،در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد. لیکرت به مدت سی سال سازمان‌ها را از نظر ویژگی‌هایی مانند رهبری،انگیزش، تصمیم‌گیری،ارتباطات،تعامل میان افراد،اهداف و فرآیندهای کنترل مورد مطالعهء جدی قرار داد و براساس مطالعات خود نظام‌های مدیریتی را بر حسب درجهء اعتماد مدیریت به کارکنان و ساز و کارهای مورد استفاده برای انگیزش آنان و کمیت و کیفیت تعامل میام مدیریت و کارکنان و عواملی از این قبیل به چهار نظام تقسیم کرد. به عقیده مرچانت مدیریت مشارکتی در کارکنان ایجاد انگیزه می‌کند و در این‌ محیط مشارکت جو،افراد مقاومت و حالت‌های دفاعی را کنار گذاشته،انرژی و بهره‌وری‌ بیشتری نشان می‌دهند و به دلیل همکاری در تصمیم‌گیری‌ها،نگرش مثبتی نسبت به اهداف‌ کتابخانه پیدا می‌کنند و به جای احساس بیزاری در مقابل دستوراتی که از بالا صادر می‌شود، نگرش مثبت آنها تحقق اهداف کتابخانه را تضمین می‌کند(مرچانت،1982،ص 282-284). بحث و نتیجه‌گیری آنچه که دربارهء مدیریت مشارکتی مطرح گردید،به‌طور کلی نشان از این موقعیت دارد که‌ استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها و امور مدیریتی اثرات مثبتی در عملکرد سازمان‌ها داشته است. باتوجه به این یافته‌ها جای آن دارد که کتابخانه‌های ما نیز این شیوهء نوین مدیریت را مورد توجه قرار داده،از ساز و کارهای مشارکت مانند تشکیل کمیته‌های مختلف‌ و برگزاری مرتب نشست‌ها و شوراهای کارکنان چه در سطح بخش‌های کتابخانه و چه در سطح‌ کل کارکنان،استفاده کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.