Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت، محور آموزه های اقتصادی اسلام

نویسنده:

(26 صفحه - از 35 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،اقتصادی ،فقر ،عدالت ،خدا ،اقتصادی اسلام ،امام علی علیه‌السلام ،خداوند ،تولید ،زمین ،ثروت ،درآمد ،حق ،سرمایه ،نظام اقتصادی اسلام ،امام ،محور آموزه‌های اقتصادی اسلام ،سهم ،فقیر ،نظام اقتصادی ،مردم ،جامعه ،عامل ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،زندگی ،کار ،نظام اقتصادی اسلام تحقق عدالت ،تولید ناخالص ملی ،امام رضا علیه‌السلام ،امام صادق علیه‌السلام

خلاصه ماشینی:

"برای مثال، اقتصاددانانی چون مایکل تودارو(6)، دیوید کلمن، فورد نیکسون،(7) و نواب‌حیدر نقوی،(8) توزیع ناعادلانه ثروت‌هایی مانند زمین، سرمایه مالی، ابزار تولید و وجود آزادی‌های نابرابر را عامل اصلی ناعادلانه شدن درآمدها می‌دانند و این در حالی است که نظام اقتصادی اسلام، در عین حال که از تمام ظرفیت‌های وجودی انسان‌ها و طبیعت برای رشد و شکوفایی مظاهر مادی استفاده می‌کند، با نهادینه کردن باورهای الهی و ارزش‌های انسانی و با اتخاذ روش‌ها و قوانین خاص اقتصادی، زمینه‌های شکاف طبقاتی و بهره‌کشی از انسان را از بین برده، رفاه عمومی را گسترش می‌دهد. اسلام و فقر چه بسا کسانی که از حکمت تعالیم انبیا و وصایای آنان اطلاع چندانی ندارند، با دیدن مواردی چون دعای پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم که فرمود: «خداوندا، روز قیامت مرا با مستمندان محشور فرما»(11) یا سفارش آن حضرت به گرامی داشتن فقرا که فرمود: «هر کس فقیر مسلمانی را گرامی دارد روز قیامت خداوند را ملاقات کند در حالی که از وی راضی است»(12) شتابزده قضاوت کرده، ادیان آسمانی را متهم به اعراض از دنیا و ترغیب افراد به فقر کنند؛ در حالی که از نظر صاحبان علم و اندیشه، تلخ‌ترین پدیده‌ها در کام انبیا و در مذاق شرایع فقر است، تا جایی که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در موارد زیادی فقر و تنگدستی را همسان کفر دانسته و از آن دو به خدا پناهنده می‌شود(13) و در روایتی علت آن را چنین بیان می‌کنند: لولا رحمة ربی علی فقراء امتی کاد الفقر ان یکون کفرا؛(14) اگر رحمت و شفقت پروردگار شامل فقرای امتم نبود چیزی نمانده بود که فقر [موجب[ کفر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.