Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت های تحریم ربا

نویسنده:

(10 صفحه - از 87 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : ربا ،تحریم ربا ،سرمایه ،اقتصادی ،الربا ،اسلامی ،دین ،پول ،امام صادق علیه‌السلام ،هدایت سرمایه‌ها به سمت ،امام ،وام ،امام علی علیه‌السلام ،انسان ،خدا ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،جامعه ،حرام ،هدایت انسان‌ها به سمت تعادل ،مردم ،به‌صورت فلسفه تحریم ربا ،اقتصادهای بدون ربا ،خدا مال ربا ،نظام ،رباخواری ،امام رضا علیه‌السلام ،سمت فعالیت‌های مولد ،رشد ،آموزه‌های دین ،اصل

این مقاله که از بخش‌های متعدد تشکیل شده، ابتدا با استفاده از آیات و روایات ربا، حکمت‌های زیر را به صورت فلسفه تحریم ربا معرفی می‌کند: 1. هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد 2. هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مفید 3. هدایت انسان‌ها به سمت تعادل روحی و روانی. در بخش دوم، به تبیین عظمت گناه ربا در اسلام می‌پردازد و در بخش سوم، با رد عقلایی بودن ربا در اقتصاد، راه‌کارهای اسلامی برای جریان پول و سرمایه را تبیین می‌کند و به مواردی چون قرض‌الحسنه، شرکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، جعاله، مصالحه، وقف، وصیت و هبه می‌پردازد و در پایان، پیشنهادهایی اجرایی برای اقتصادهای بدون ربا ارائه می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"موارد استثنای ربا ربا جز در موارد استثنایی،(29) و در محدوده زندگی خصوصی خانواده،(30) در دیگر موارد مشروعیت ندارد، و آن‌چه کارکرد ربا را در پی داشته باشد، و با آن تفاوت اساسی نیابد، اگرچه در قالب عقود اسلامی ارائه شود، مشروع به نظر نمی‌رسد؛(31) زیرا پدیده‌ای را که با این شدت در دین حرام شده، و تمایز اصلی بین نظام اسلامی و غیراسلامی است نمی‌توان با تغییر الفاظ، رنگ دینی بخشید بدون آن که ماهیت آن تغییر کند؛ از این رو لازم است برای استوارسازی نظام اقتصادی و نظام بانکی اسلامی بر پایه اقتصاد غیرربوی، در جامعه تحولات بنیادین صورت گیرد. روشن است که هر آن‌چه در این نقش محوری و اساسی پول، خلل وارد سازد، بر خلاف آموزه‌های دین است و ربا با ایجاد انحراف در نقش پول و بهره‌گیری از آن به صورت راه درآمدی بدون کوشش اقتصادی، جامعه را از سامان‌یابی اساسی و پایدار و رسیدن به سعادت واقعی باز می‌دارد و اگر ادعا شود ربا بازده سرمایه است که صاحب سرمایه به ازای مدت استفاده از پولش دریافت می‌کند باید گفت: اسلام، به جهت ظالمانه‌بودن، این شیوه را منع کرده، راه‌های دیگری برای بهره‌برداری از سرمایه پیشنهاد می‌کند. 3. با حاکمیت ربا و رونق یافتن آن، ارزش‌های اصیل اسلامی که فرهنگ دین بر پایه آن‌ها استوار است، کمرنگ می‌شود، و مسائلی چون شریک‌دانستن تهیدستان در دارایی ثروتمندان، قرض‌الحسنه (وام بدون بهره)، و پاداش‌های فراوان آن و نیز ارزش‌های انسانی آن، انفاق‌های مالی، حق معلوم، تکافل اجتماعی، مساوات مالی، یاری نیازمندان و تکلیف همگانی در برابر نیازهای عمومی جامعه (مانند سرمایه‌گذاری برای طرح‌های اجتماعی و عمومی) جنبه آرمانی و حاشیه‌ای می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.