خلاصه ماشینی:
"/}چگونه فضایی است و کیصورت میگیرد؟ آقای پرتوییمقدم:نسبت فلسفه با سایر علوم و اینکه فلسفههمراه بسیاری از علوم است،از جمله فلسفهی تاریخ،سبب نمیشودکه کار فیلسوفان و عالمان یکی شود.
سؤالم این است یا توقعمن این است که در این گزارش مشخص شود دقیقا جایگاه فلسفهیا آموزش فلسفه در تربیت عقلانی کجاست؟اگر فرض بگیریمبخواهیم عقلها را رشد بدهیم،با آن مقدمه گام اول که آقای دکترگفتند از اینجا به بعد سؤال اساسی این است که باید روشن شود دربرنامهریزی درسی در این دفتر با مأموریتی که دارد،جایگاه آموزشفلسفه در تربیت عقلانی کجاست؟اگر تفکر و حکمت یکی از عناصرپنجگانه در برنامهی درسی ملی است،آیا فلسفه میخواهد این راتأمین کند؟همچنین نسبتش با حوزههای دیگر چیست.
اگر این راپذیرفتیم،نتیجهاش این میشود که تنها یک کتاب فلسفه و منطق درسه واحد کفایت نمیکند،همه درسها شریک خواهند بود و همه بایدزیر بار این تکلیف و این مأموریت بروند و در دورهی آموزش عمومیاین هدف را تأمین کنند و دانشآموزان را متفکر،نقاد و پرسشگر باربیاورند که از ویژگیهای روحیهی فلسفی همین است.
آقای دکتر در نسبت فلسفه وعلوم تعبیری داشتند و من خیلی منتظر بودم که از اینجا بیشتر ازآقای دکتر بشنوم و استفاده کنم و فکر میکنم اگر بخواهیم برایاین موضوعات وزنی بگذاریم،این موضوع وزنش بیشتر است کهخلاصه نسبت ما بعد الطبیعه و فلسفه اولی با علوم طبیعی چیست؟آیا به معلم فیزیک آموزش دهیم؟یا قبل از آن در تهیهی راهنمایدرسی فیزیک رویکرد فلسفی را هم بگنجانیم؟مقالاتی هم در اینموضوع نوشتهشده است."