خلاصه ماشینی:
"اکنون به برخی از قسمتهای این سند که در ادامه آمده است،توجه کنید: ضرورت و هدف تدوین سند در عصری که دانایی،محور توسعه شناخته شده است،آموزش وپرورش موتور محرک توسعهی همه جانبه و پایدار است و مسئولیتخطیر تربیت نیروهای تراز توسعه،مأموریت سترگی است که ایندستگاه باید همت خود را مصروف تحقق آن سازد.
در شرایطی که برای نخستینبار،چشمانداز توسعهی کشور طی20 سال آینده ترسیم و برنامهریزی توسعه در دستگاههای گوناگون ازتکیه گاهی مستند و قانونی برخوردار شده،لازم است آموزش و پرورشنیز از طریق تدوین سندی،هماهنگی سیاستها و برنامههای مربوطبه احکام پیش بینی شده در سند چشمانداز را تضمین و مناسبات اینبخش را با سری بخشها تبیین کند و آیندهنگری و آیندهاندیشیخود را به منصهی ظهور رساند.
همچنین و بلافاصله بایداضافه کرد که تدوین سند ملی فرصت شایستهای است تا نشان دادهشود،آموزش و پرورش تراز توسعه و تربیت انسانهای واجد کیفیتهاو صلاحیتهای مورد نیاز،گرچه مأموریت مستقیم دستگاه تعلیم وتربیت است،اما به دلیل پیچیدگیها و ظرافتهای موضوع تربیت،دستگاه تعلیم و تربیت را نمیتوان د راین عرصه فعال مایشاء شناخت؛بلکه به عزم ملی و همگرایی میان بخشهای گوناگون نیاز است تاتحقق چشمانداز تربیتی جامعهی عملی شود.
اصول حاکم بر طراحی مدل مفهومی واجرای طرح تدوین سند ملی منظور از اصول حاکم بر طراحی مدل مفهومی و اجرای طرحتدوین سند ملی،مفروضات اساسی و اصول پذیرفته شدهای است کهباید در طراحی مدل اصلی و فرایند اجرای طرح مورد توجه قرار گیرندو به عنوان چارچوبی به شمار آیند که در طراحی مدل و اجرای طرحاز آنها عدول نخواهد شد."