Skip to main content
فهرست مقالات

شباهت های بانکداری اسلامی و بانکداری اخلاقی

نویسنده:

مترجم:

ISC (14 صفحه - از 131 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : بانک، بانکداری اسلامی و بانکداری اخلاقی، بانک تعاونی، اداره عملیات بانکی، مشتریان، ارائه‌دهنده خدمات مالی اخلاقی، بانکداری، بانک‌های اسلامی، اصول بانکداری اخلاقی، شریعت

بانک‌های اسلامی، خود را ارائه دهنده خدمات مالی اخلاقی می‌شمرند؛ اما شایستگی‌های اخلاقی موجود در چگونگی اداره عملیات بانکی را تبیین نمی‌کنند. ادله عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمی‌دهند و در سایت‌های اینترنتی، اطلاعات بسیار محدودی تقدیم می‌دارند. آن‌ها موارد بسیاری را از بانک‌های اخلاقی رایج، از جمله بانک تعاونی انگلستان می‌توانند بیاموزند؛ گرچه آن‌ها بر وحی وانیان بر ارزش‌های اجتماعی گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام می‌ورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر می‌گیرد و روش‌های آن در توزیع خدمات، سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانک‌های اسلامی چون الراجی، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالی آن‌ها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرض‌الحسنه و... است و برای افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائه خدمات وسیع‌ند، توسعه بنگاه‌های کوچک... می‌کوشند. آن‌ها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکداری اخلاقی، روش تجاری منصفانه پشتیبانی مشتریان، اداره شرکت، و پرداخت زکات.

خلاصه ماشینی:

"بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام می‌ورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر می‌گیرد و روش‌های آن در توزیع خدمات، سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... داشتن رایزنان شرعی یا کمیته‌ای از فقیهان مورد احترام که بتوانند فعالیت‌های بانک را تأیید کنند، برای تضمین اعتبار و شهرت این نهاد ضرورت دارد؛ اما بانک‌ها در امر کسب اشتهار، اغلب بر جایگاه کسانی که قوانین بانکی را بر اساس شریعت تنظیم می‌کنند، تأکید می‌ورزند، نه بر آموزه‌های اخلاقی حاکم بر تأمین مالی اسلامی. بانک‌های اسلامی می‌توانند ارباب رجوع را به‌طور عمده به سبب عقاید مذهبی آن‌ها و آرزویشان در تبلور آن عقاید، در معاملات مالی روزمره جذب کنند و چنین نیز می‌کنند؛ اما صرف این بیان که خدمات بانک مطابق با شریعت است، کافی نیست؛ بلکه باید به گونه‌ای نزدیک‌تر، با امور مشتریان خویش درگیر بوده، استدلال اخلاقی قانع‌کننده‌ای برای شیوه‌های کسب و کار خویش ارائه دهند. در این سال، بحث‌هایی میان دولت و بانک‌های جزئی(2) مهم درباره ارائه «Peoples Bank» از طریق خدمات خودکار در هر اداره پست صورت پذیرفت؛ اما برخلاف طرح پیش‌نهادی که برای جانشین ساختن پرداخت حقوق بازنشستگی و مزایای تأمین اجتماعی به صورت نقدی می‌کوشد، طرح بانک تعاونی، هم اکنون در حال اجرا است. لازم است که کمک روش‌ها و خدمات هر بانک به نظام مالی عادلانه‌تر، به گونه‌ای روشن‌تر و کامل‌تر تبیین شود؛ البته بروشورهای بانک تعاونی در این زمینه کفایت نمی‌کنند؛ ولی بیانیه سیاست اخلاقی آن، الگوی مناسبی برای بیرون بانک‌های اسلامی ارائه می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.