Skip to main content
فهرست مقالات

شباهت های بانکداری اسلامی و بانکداری اخلاقی

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

تابستان 1381 - شماره 6 (14 صفحه - از 131 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : بانک تعاونی ،بانک‌های اسلامی ،بانکداری اسلامی ،بانکداری اخلاقی ،سیاست اخلاقی ،اصول بانکداری اخلاقی ،خدمات مالی اخلاقی ،تأمین مالی ،طریق اداره پست خدمات ،عملیات بانک ،خدمات مالی ،ارزش‌های اجتماعی ،بانک‌های اخلاقی ،تأمین مالی اسلامی ،هیأت ،نهادهای مالی ،اداره عملیات ،مالی اخلاقی ،شرعی ،اداره شرکت ،خدمات مالی اسلامی ،تأکید ،ارائه خدمات ،امور شرعی ،روش تجاری ،شایستگی‌های اخلاقی ،مالی اسلامی ،پشتیبانی مشتریان ،ارائه می‌دهد ،هیأت شرعی

بانک‌های اسلامی، خود را ارائه دهنده خدمات مالی اخلاقی می‌شمرند؛ اما شایستگی‌های اخلاقی موجود در چگونگی اداره عملیات بانکی را تبیین نمی‌کنند. ادله عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمی‌دهند و در سایت‌های اینترنتی، اطلاعات بسیار محدودی تقدیم می‌دارند. آن‌ها موارد بسیاری را از بانک‌های اخلاقی رایج، از جمله بانک تعاونی انگلستان می‌توانند بیاموزند؛ گرچه آن‌ها بر وحی وانیان بر ارزش‌های اجتماعی گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام می‌ورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر می‌گیرد و روش‌های آن در توزیع خدمات، سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانک‌های اسلامی چون الراجی، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالی آن‌ها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرض‌الحسنه و... است و برای افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائه خدمات وسیع‌ند، توسعه بنگاه‌های کوچک... می‌کوشند. آن‌ها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکداری اخلاقی، روش تجاری منصفانه پشتیبانی مشتریان، اداره شرکت، و پرداخت زکات.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.