چکیده:
اندیشه و تفکر اسلام به عنوان یک جهانبینی برای اداره جامعه و راهنمای انسان بسوی
کمال و سعادت واقعی، قوانین و طرحهای ضروری منطبق بر نیازهای مادی و معنوی بشر، در
اختیار جامعه قرار میدهد تا همه نهادهای فرهنگی ـ سیاسی و اقتصادی برای ایجاد رفاه
و رفع فقر و تبعیض و تحقق عدالت اجتماعی فعال شوند.
غیبت طولانی فقه از صحنه حاکمیت و جامعه و تغییرات وسیع در روابط و مناسبات اقتصادی
ـ اجتماعی و فرهنگی موجب ایجاد مشکلات و بحرانهای مختلف شده که فقه در همه دورانهای
گذشته و معاصر آماده پاسخگوئی به همه نیازها و حوادث واقعه متناسب با شرایط و
مقتضیات زمان میباشد.
مقاله حاضر در راستای کشف و معرفی پیوند عمیق و همه جانبه میان ایدئولوژی اسلام و
علم اقتصاد و درک جایگاه حوزه عمل هر کدام بر مبنای اصل فکری و فلسفی جهانبینی
توحیدی است تا در حد توان خویش به طرح مشکلات، ابهامها و ضرورتها پرداخته و
زمینههای لازم برای ارائه نظریه و طرح مسائل اقتصادی از دیدگاه اسلام بپردازد.
yteicos a fo tnemeganam rof weivdlrow a sa ،fhguoht dna sgnihcaet cimalsI divorp ،ytirepsorp laer dna noitcefrep sdrawot gnieb namuh fo ecnediug dna dna lairetam eht gnimrofnec semehcs dna selur laitnesse htiw yteicos eht dna lacitilop - larutluc lla etavitom ot sgnieb namuh fo sdeen lautirips dna ytrevop etanimile ،ytirepsorp etomorp ot snoitutits ni cimonoce.ecitsuj laicos ezilaer pleh dna snoitanimircsid
enecs lacitilop s¨ti dna yteicos morf ecnedurpsiruj fo ecnesba emit gnol eht dna cimonoce - oicos eht ni tnempoleved egnar - diw a fo ecnegreme eht dna saerehw ،sesirc dna smelborp suoirav ot tel evah yteicos fo snoitaler larutluc htiw etarusnemmoc stneve dna sdeen lla htiw epoc dluoc eenedurpsiruJ.emit fo sdnamed dna secnatsmocrec
pihs noitaler laretalitlum dna peed a ecudortni dna erolpxe ot si repap siht fo mlaer eht dna sutats eht dnif dna scimonoce dna ygoloedi cimalsI neewteb fo selpicnirp lacihposolihp dna lautpecnoc fo sesab eht no eno hcae ،smelborp eht two tniop ot seirt rohtua eht .weiv dlrow citsiehtonom cimonoce rehtruf gnisiar rof dnuorg eht fes dna seitissecen dna seitiugibma.evitcepsrep cimalsI na morf setabed
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر در راستای کشف و معرفی پیوند عمیق و همه جانبه میان ایدئولوژی اسلام و علم اقتصاد و درک جایگاه حوزه عمل هر کدام بر مبنای اصل فکری و فلسفی جهانبینی توحیدی است تا در حد توان خویش به طرح مشکلات، ابهامها و ضرورتها پرداخته و زمینههای لازم برای ارائه نظریه و طرح مسائل اقتصادی از دیدگاه اسلام بپردازد.
بخش اقتصادی نظام نیز از این کلیت خارج نبوده است؛ به همین لحاظ در قانون اساسی، بر پیریزی اقتصاد سالم بر پایه مکتب، تأکید شده است: پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه.
(5) چنانکه ملاحظه میشود، این نظریه، تمایز این دو حوزه معرفتی را به روش میداند و حد فاصل مکتب و علم را مفهوم عدالت معرفی میکند؛ ولی وارد این مقوله نمیشود که آیا امکان دارد حتی عدالت، دستوری اقتصادی را سفارش کند؛ ولی در همان مورد خاص، «علم اقتصاد» با تفسیر این پدیده حکم کند که اگر چنین دستوری بهکار گرفته شود، فلان پیامد منفی در صحنه اقتصادی بروز خواهد کرد و اگر چنین موردی پیش آید، چه باید کرد؟ به این مبحث در این نظریه تعرض نشده است.
در آغاز این فصل، نکتهای را نباید از نظر دور بداریم که برخی هنگام یاد کرد از نابسامانیهای اقتصادی، مسأله را چنان طرح میکنند که گویی تمام معضلات اقتصادی کشور در ابهامات فقهی ریشه دارد و یگانه گره کور اقتصاد کشور «نبود نظریه» است؛ ولی واقعیت جز این است.